JHL:n hallitus: Aktiivimallin purkaminen on hyvä asia. Te-toimistoille lisää resursseja työllisyyden edistämiseksi

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n hallitus kiittää Suomen nykyistä hallitusta siitä, että se on ripeästi ottanut tehtäväkseen työttömiä kurittaneen aktiivimallin purkamisen. Liiton hallitus toivoo, että te-toimistoihin palkattaisiin lisää työntekijöitä, jotta työllistymismahdollisuuksia voitaisiin edistää räätälöidysti jokaisen työttömän kanssa.

– Alueelliset olosuhteet ja työttömien työkyky eivät ole kaikkialla samanlaisia. Siksi on tärkeää, että jokaisen työttömän tilanne ja mahdollisuudet kartoitetaan yksilöidysti, ja työllistymisen edistämistoimet laaditaan niiden mukaan. Te-toimistot tarvitsevat tähän rahaa ja työntekijöitä, JHL:n hallitus toteaa.

Aktiivimallin purkavan lakimuutosesityksen luonnos on parhaillaan lausuntokierroksella muun muassa työmarkkinakeskusjärjestöissä. Aikaa lausuntojen antamiseen sosiaali- ja terveysministeriö on antanut 9. syyskuuta saakka. Samaan aikaan työllisyyden edistämisen ministeriryhmä käy läpi työllisyystoimenpiteitä, jotka olisivat työllisyysvaikutuksiltaan aktiivimallia vastaavia.

– Kaikista työttömän toimeentuloa leikkaavista toimenpiteistä on luovuttava. Tämä hallituksen tehtävänä on parantaa työttömyysturvaa ja työttömän palveluja, jotta paluu työmarkkinoille voi tapahtua nopeasti, liiton hallitus sanoo.

Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle budjettilakina vielä tänä syksynä. Lakimuutoksen on määrä tulla voimaan 1.1.2020. Tällöin leikattu työttömyysturva palautuu ennalleen ja leikkurit sekä velvoitteet puretaan.  Omavastuuaika säilyy ennallaan, eli viitenä päivänä.

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 7024 772

Uutista muokattu 4.9.2019 klo 10.43. Tekstin viimeisessä lauseessa sana karenssiaika on korvattu omavastuuajalla.