JHL tukee Ilmastoveivi2019 kampanjaa – Suomen vaikutettava EU:n ilmastopolitiikkaan puheenjohtajamaana

Suomen on EU:n puheenjohtajamaana vaikutettava EU:n ilmastopolitiikkaan, vaatii yksittäisten kansalaisten käynnistämä Ilmastoveivi2019-kampanja. JHL tukee kampanjaa. Jokainen voi osallistua kampanjaan allekirjoittamalla vetoomuksen!

Suomi on EU:n puheenjohtajamaa heinäkuusta joulukuuhun 2019. Ilmastoveivi2019 -kampanjan mukaan tässä roolissa Suomella on suuri mahdollisuus tehdä paljon ilmaston lämpenemisen estämiseksi. Se voi asettaa ilmastoasiat neuvoston kokousagendalle ja pyrkiä sitouttamaan EU:n jäsenmaat tekoihin, jotka hillitsevät ilmaston lämpenemisen 1,5 asteeseen.

JHL tukee kampanjaa, sillä ilmastonmuutos vaikuttaa työntekijöihin ja työelämään. Kun siirrytään ilmastoystävällisempiin tuotantomuotoihin, on huolehdittava työntekijöiden uudelleenkoulutuksesta ja osaamisen päivittämisestä.

Ilmastokampanjan mainos.

Liitto kehottaa jäseniään allekirjoittamaan kampanjan vetoomuksen, että Suomi ajaisi heinäkuussa 2019 alkavalla EU-puheenjohtajakaudellaan ilmaston lämpenemisen hillitsemistä.

Allekirjoita vetoomus

Ilmastonmuutokseen torjunta on nostettu esiin myös JHL:n omassa toiminnassa. JHL päätti keväällä 2019 selvittää, miten liiton lentomatkoista syntyvät päästöt voidaan kompensoida. Idea tuli edustajiston kokouksesta, johon sen toivat JHL:n nuoret jäsenet.

Vetoomus luovutetaan pääministerille

Poliittisesti sitoutumaton ja vapaaehtoisvoimin pyöritetyn Ilmastoveivi2019-kampanjan tavoitteena on kerätä vähintään 500 000 allekirjoitusta vetoomukseen, joka luovutetaan tulevalle pääministerille Suomen EU-puheenjohtajuuskauden alussa 1.7.2019.

Kampanjassa korostetaan, että ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on toimittava yhdessä. Globaalissa mittakaavassa EU:n toimilla on kampanjan mukaan suuri merkitys.

– Suomella on valta vaikuttaa siihen, mistä EU:ssa tulevana syksynä keskustellaan ja päätetään, kampanjan nettisivuilla muistutetaan.

Uutista korjattu 6.6. kello 16.45. Suomi on EU:n puheenjohtajamaa tänä vuonna, Euroopan neuvosto on eri organisaatio.