Terveisiä hallitukselle – Luottamus palautuu, kun työntekijöiden asemaa parannetaan

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine ja edustajiston puheenjohtaja Sirkka-Liisa Kähärä sanovat, että pahoin rakoillut luottamus maan hallitukseen palautetaan parantamalla tulevassa hallitusohjelmassa kuritettujen työntekijöiden, työttömien, lasten ja vanhusten asemaa.

JHL:n edustajiston kevätkokouksessa puhunut puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine luetteli pitkän listan asioita, jotka pitäisi sisällyttää tulevaan hallitusohjelmaan. JHL:n edustajistokokouksen avannut Sirkka-Liisa Kähärä korosti, että liitto on täydellä teholla vaikuttamassa siihen, että Sipilän hallituksen aikaan saamat tuhot saataisiin korjattua. Asialistalla ovat niin työelämää ja kuntien taloutta, varhaiskasvatusta, tasa-arvoa kuin soteakin koskevat päätökset.

– Jotta luottamus palautetaan työmarkkinoiden ja maan hallituksen välille on tärkeää, että työntekijöiden asemaa parannetaan ja perutaan oikeistohallituksen tekemät heikennykset työntekijöille, työttömille, lapsille ja vanhuksille, Kähärä sanoi.

Tulevalla hallituskaudella liiton tavoitteena on muun muassa varhaiskasvatuslain avaaminen. Lastentarhanopettajan pätevyys on saavutettava ammattikorkeakoulutason sosionomikoulutuksella ja lastenhoitajien muuntokoulutus opettajaksi turvataan laissa ja rahat koulutukseen varataan.

Niemi-Laineen mukaan uusi sote on luotava kuntapohjaisuudesta kumpuavaksi. Palvelujen tuottamista ja järjestämistä ei pitäisi erottaa ja alustana voisi toimia kuntayhtymät yli maakuntarajojen.

– Palvelujen turvaaminen koko valtakunnassa, työpaikkojen ja palvelussuhteiden ehtojen säilyminen ovat tärkeitä tekijöitä sotessa, Niemi-Laine sanoi.

Uudessa hallitusohjelmassa on otettava huomioon myös kuntien tilanne. Niemi-Laineen mukaan ei riitä, että kunnille palautetaan kiky-leikkausten myötä menetetyt valtionosuudet. Kikyn myötä myös verotulojen menettäminen on ajanut monet kunnat ahdinkoon.

– Säätytalolla on löydettävä tarvittavat rahat kuntien talouksien paikkaamiseksi, jotta kuntalaisten palvelut pystytään turvaamaan, Niemi-Laine sanoo.