Edustajisto ahkeroi aloitteiden kimpussa: Jäsenet ehdottivat päästöhyvityksiä, näkyvyyttä päätöksille ja parannuksia työehtoihin

JHL edustajisto käsitteli tällä kertaa 26 aloitetta. Aloitteissa otettiin kantaa muun muassa liiton koulutuksiin, edustajiston pöytäkirjojen saamiseen jäsenten nähtäville sekä vuorotteluvapaan ehtoihin.

Kevätkokouksessa aloitteiden aihekirjo oli laaja ja puhetta aloitteista riitti edustajistossa pitkään. Nuoria jäseniä kiinnosti muun muassa ilmastonmuutos. JHL:n opiskelijajäsenet ehdottivat aloitteessaan, että liitto ryhtyy hyvittämään päästöjä, joita syntyy liiton työntekijöiden lentomatkoista.

Käytännössä hyvitys voitaisiin tehdä esimerkiksi niin, että liitto sijoittaa hankkeisiin, joilla edistetään uusiutuvaa energiaa. Sijoitukset voi tehdä muun muassa YK:n Climate Neutral Now -kampanjan kautta. Edustajisto päätti, että JHL selvittää tavat, joilla liiton lentopäästöjä voidaan jatkossa selvittää ja kompensoida.

Lentokoneen moottori.
Liitto tahtoo selvittää, miten sen lentomatkojen päästöjä voidaan kompensoida.

Yhdeksän aloitetta sopimusvalmisteluun

Esille nousi myös, kuinka liitto voisi entistä tehokkaammin olla yhteydessä jäseniin, jotka ovat saaneet muistutuksia maksamattomista jäsenmaksuista. Jatkossa liitto pyrkii testiprojektien avulla pitämään nykyistä paremmin yhteyttä jäseniin, joilla on jäsenmaksuja rästissä. Näin voitaisiin välttyä turhilta liitosta erottamisilta.

Koulutuksiin ja edunvalvontaan liittyvät asiat olivat esillä monessa aloitteessa. Edustajistossa muun muassa ehdotettiin uusia opintopäiviä, muistutettiin ay-koulutusten tärkeydestä ja toivottiin uutta asiantuntijaa liiton edunvalvontalinjalle.

Vuorotteluvapaaseen viime vuosina tehdyt heikennykset nostivat edelleen vastareaktiota JHL:n edustajistossa. Yhdistyksen laatimassa aloitteessa vaadittiin muutosta vuorotteluvapaan ehtoihin. JHL ei voi ratkaista asiaa yksin, koska ehdoista päätetään poliittisesti. Liitto kuitenkin ryhtyy ajamaan parannuksia politiikkaan. JHL ottaa hallitusohjelmatavoitteekseen sen, että vuorotteluvapaajärjestelmän heikennyksiä puretaan.

Sopimustavoitevalmisteluun lähteviä aloitteita on yhteensä yhdeksän. JHL julkistaa tulevan neuvottelukierroksen tavoitteensa syksyllä. Sääntö- ja vaalityöryhmän valmisteluun toimitettiin viisi aloitetta.