JHL:n neuvottelupäällikkö vinkkaa, miksi työsopimus kannattaa tehdä kirjallisesti ja lukea huolella läpi

Mitä väliä sillä, tekeekö sopimuksen paperille, sähköpostiin vai kepeästi jutuskelemalla? Milloin työsopimuksen saa tehdä määräaikaiseksi? JHL:n neuvottelupäällikkö Mari Keturi purkaa työsopimuksen osiin Ääniä liitosta -podcastissa. Samalla hän kertoo, mihin sopimusta tehdessä kannattaa kiinnittää huomiota.

Koeaika, määräaikaisuuden perusteet, kokemuslisät ja palkanmaksukausi. Työsopimuksessa sovitaan työn keskeisistä ehdoista. Työntekijän turvana ovat työlait ja ammattiliittojen neuvottelemat työehtosopimukset, jotka määräävät sopimisen rajat.

JHL:n neuvottelupäällikkö Mari Keturi on neuvottelun ja sopimisen huippuammattilainen, joka istuu tes-kierrosten aikana lukemattomia tunteja neuvottelupöydissä. Keturin vinkki työsopimuksen tekoon on yksinkertainen.

– Antaisin ilmaisena vinkkinä, että sopimus kannattaa lukea kunnolla läpi. Jos jokin ei tunnu oikealta, kannattaa pyytää aikalisää. Kun nimi on papereissa, on sopinut työn ehdoista.

Kuuntele Ääniä liitosta -podcastista Mari Keturin vinkit työsopimuksen tulkintaan!

Ehdot pitää kertoa selvästi

Työsopimuksessa määritellään muun muassa työtunnit ja palkanmaksukausi. Lain mukaan työnteon keskeisistä ehdoista on annettava kirjallinen selvitys, jos ne eivät käy ilmi kirjallisessa työsopimuksessa. Työntekijällä on oikeus tietää esimerkiksi, mitä koeaikaa noudatetaan.

– Koeaika saa olla korkeintaan kuusi kuukautta. Määräaikaisissa työsuhteissa koeaika saa olla korkeintaan puolet määräaikaisen työsuhteen pituudesta, mutta silloinkin korkeintaan kuusi kuukautta.

Keturi muistuttaa, että joissain työehtosopimuksissa on sovittu myös lyhemmästä koeajasta.  Silloin koeaika saa kestää korkeintaan neljä kuukautta.

Monissa työsuhteissa asiat toimivat reilusti ja oikein, kun työnantajat ja työntekijät noudattavat yhdessä sovittuja ehtoja. Jos esimerkiksi palkanmaksuun liittyy jotain epäselvää, asia kannattaa ottaa nopeasti puheeksi oman esimiehen kanssa, Keturi kannustaa. Hän korostaa, että liiton jäsenet saavat luottamusmiehiltä apua työehtojen tulkintaan ja epäkohtien selvittelyyn. Myös JHL:n aluetoimistot ja keskustoimisto auttavat jäseniä tarvittaessa.