Yli 40 kansalaisjärjestöä ja ammattiliittoa: Vahva ilmastopolitiikkaa on koko kansan etu

Yhdeksän ympäristö- ja kehitysjärjestön Korvaamaton-kampanja esittää yhdessä kampanjan 39 tukijärjestön kanssa, että ilmastotoimien ja niihin sitoutumisen on oltava keskeinen kysymys, kun Suomen tulevaa hallitusta lähdetään muodostamaan.

”Suomella on EU-puheenjohtajuuden kynnyksellä ainutlaatuinen mahdollisuus profiloida itsensä maana, joka ottaa 1,5 asteen haasteen tosissaan ja lähtee luopumaan fossiilisista polttoaineista määrätietoisesti ja ensimmäisten joukossa”, sanoo Greenpeacen maajohtaja Sini Harkki.

Järjestöt painottavat, että tulevan hallituksen on toteutettava reilu, nopea ja kestävä siirtymä hiilinegatiiviseen yhteiskuntaan, pois fossiilisten polttoaineiden (ml. turpeen) käytöstä.

Tämä voidaan saavuttaa valtion verotusta uudistamalla, ympäristölle haitallisia tukia karsimalla ja sitoutumalla ilmaston kannalta kestäviin investointeihin. Hallitusohjelmaan tulisi myös kirjata selkeä aikataulu siirtymän toteuttamiselle.

”Siirtymä fossiilivapaaseen yhteiskuntaan luo uutta työtä ja investointeja ja vahva ilmastopolitiikka on koko Suomen etu. Nyt tarvitaan hallitus, joka lähtee tekemään reilua muutosta, jossa kansalaiset haluavat ja voivat olla mukana”, sanoo Julkisten- ja hyvinvointialojen liiton puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

Järjestöt odottavat seuraavalta hallitukselta ohjelmaa, joka varmistaa, että Suomen hiilinielut kasvavat 2020-luvulla. Myös viime hallituskauden biotaloustavoitteet ja ohjauskeinot tulee arvioida hallituskauden aikana uudelleen.

Päättäväisten ilmastotoimien linjaaminen hallitusohjelmassa juuri EU-puheenjohtajuuskauden alla lähettää tärkeän viestin myös Euroopan ulkopuolelle.

”Ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät jo nyt kehittyvissä maissa ja riskeeraavat esimerkiksi tyttöjen oikeuksien edistymisen. Haluamme, että Suomi tekee kunnianhimoista politiikkaa, joka tähtää maapallon lämpenemisen rajoittamiseen 1,5 asteeseen. Lisäksi Suomen tulee tukea kehittyvien maiden sopeutumista ilmastonmuutokseen”, sanoo Plan International Suomen vaikuttamistyön johtaja Karoliina Tikka.

Korvaamaton-kampanjan hallitusohjelmatavoitteet kokonaisuudessaan.

Lisätietoja:
Kansalaistoiminnan asiantuntija Anna Malinen,
anna.malinen@jhl.fi tai  puh. 050 304 3858

Korvaamaton-kampanjan järjestävät Birdlife Suomi, Fingo, Greenpeace Suomi, Natur och Miljö, Luonto-Liitto, Maan ystävät, Protect our Winters Finland, Suomen luonnonsuojeluliitto ja WWF Suomi.

Kirjoitusvirheen korjaus 29.4. klo 9.13