JHL tukee Korvaamaton -ilmastokampanjaa – ilmastotoimien pitää olla oikeudenmukaisia, maailman köyhimmät tarvitsevat tukea

Ensi hallituskaudella Suomen on pakko ryhtyä tosissaan suitsimaan ilmastonmuutosta, Korvaamaton -ilmastokampanja muistuttaa. JHL tukee kampanjaa, koska elinkelpoinen ympäristö on korvaamaton myös työntekijöille. Ilmastotoimien pitää olla oikeudenmukaisia myös työntekijöille.

Suomessa pitää siirtyä kestävään energia- ja liikennejärjestelmään sekä muuttaa ruuantuotanto ja -kulutus ilmastoystävälliseksi, Korvaamaton -ilmastokampanja vaatii.

JHL tukee kampanjaa, koska elinkelpoinen ympäristö on korvaamaton meille kaikille yhteisöinä, yksilöinä ja työntekijöinä. Ammattiliiton mielestä on tärkeää, että ilmastotoimet tehdään  työntekijöiden kannalta oikeudenmukaisesti ja maailman köyhimmille annetaan tukea.

Seuraa kampanjaa somessa tunnisteella #korvaamaton.

Ilmastoystävällinen yhteiskunta saadaan aikaan vain rohkeiden poliittisten päätösten avulla. Lisäksi tarvitaan taloudellisia ohjauskeinoja. Yhdessä voimme tehdä Suomesta maailman ensimmäisen fossiilivapaan hyvinvointivaltion.

Päätöksillä on kiire. Ilmastonmuutosta pitää ryhtyä tosissaan jarruttamaan tulevalla hallituskaudella. Muuten poliitikot hyväksyvät, että ilmasto lämpenee yli 1,5 astetta. Sillä olisi dramaattiset vaikutukset, esimerkiksi merenpinta nousisi rajusti, YK:n alainen ilmastopaneeli IPCC varoittaa. Lue Ylen uutinen aiheesta.

Tule mukaan marssille!

Hillitsemätön ilmastonmuutos uhkaa kaikkea, mikä meille on korvaamatonta. Uhattuina ovat muun muassa lastemme tulevaisuuden ja arvokas luontomme.

Ilmastonmuutos iskee kipeästi maailman köyhimpiin ihmisiin. Ilmaston lämpeneminen lisää sään ääri-ilmöitä. Esimerkiksi vesihuolto, pelastustoimi ja terveyspalvelut joutuvat kovaan testiin, jos kehittyvään maahan iskee hirmumyrsky. Siksi julkisiin palveluihin pitää satsata varsinkin köyhissä maissa.

JHL haluaa toimia oikeudenmukaisen ja kestävän tulevaisuuden puolesta.  Lauantaina 6. huhtikuuta JHL-nuoret lähtevät mukaan ilmastomarssille Helsingissä. Tapahtumaan on ilmoittautunut Facebookissa torstaihin 4. huhtikuuta mennessä jo 5 000 ihmistä.

Korvaamaton Kampanjassa mukana BirdLife, Greenpeace, Fingo, Luonto-Liitto, Maan ystävät, Natur och Miljö, Protect Our Winters, Suomen Luonnonsuojeluliitto, WWF Suomi. Seuraa kampanjaa sosiaalisessa mediassa tunnisteella #korvaamaton.