Lakialoite vaatii, että alipalkkauksesta tehdään Suomessa laitonta – Tämäkin päätös on tulevan eduskunnan käsissä

Suomessa tulee joka viikko vastaan tapauksia, joissa työehtosopimusten ehtoja koetetaan kiertää räikeästi, JHL:n kattojärjestö SAK kertoo. SAK haluaa, että alipalkkauksesta tehdään tulevalla hallituskaudella laitonta. Kun työstä maksetaan kunnon palkkaa, voi yhdellä työllä tulla toimeen.

Suomessa on monta alaa, joilla palkkoja säätelee yleissitova työehtosopimus. Silti joka viikko tulee vastaan tapauksia, joissa työehtosopimusten ehtoja tahdotaan kiertää, SAK kertoo.

Yksi ongelmista on alipalkkaus. Silloin työnantaja maksaa palkkaa vähemmän kuin työehtosopimuksella on sovittu. JHL:n kattojärjestö SAK haluaa, että alipalkkaus saadaan syytteen alaiseksi rikokseksi. SAK:n päälakimies Timo Koskinen sanoo, että yleissitovuuteen liittyviä ongelmia on nykyään paljon enemmän kuin ennen.

– On ulkomaisia työntekijöitä, jotka tekevät keikkatöitä, on vuokratyöntekijöitä, alihankkijan alihankkijaa sekä rajanvetoa työsuhteen ja yrittäjyyden välillä. Ongelmia on yksinkertaisesti valtavasti, ja viikoittain vastaan tulee ihan räikeitä tapauksia, Timo Koskinen kertoo keskusjärjestön uutisessa.

Kansalaisaloitteella palkkojen polkemista vastaan

Monet ay-aktiivit ovat saaneet alipalkkauksesta tarpeekseen. Helmikuussa 2019 turkulaiset aktiivit käynnistivät kansalaisaloitteen, jossa vaaditaan työehtosopimuksen alittavan palkan maksamisen kriminalisointia.

Tämänkin lakialoitteen kohtalo ratkeaa eduskunnasssa, joka säätää työelämän lait.  Tänä keväänä juuri sinä voit vaikuttaa siihen, että tulevat kansanedustajat ymmärtävät työelämän asioita. Vapaiden valtakunnan testillä voit selvittää, mitkä ovat sinulle tärkeitä työelämäteemoja. Testistä on apua, kun pohdit itsellesi sopivaa ehdokasta.

JHL:n mielestä on tärkeää, että suomalaisessa työelämässä pelataan yhdessä sovituilla säännöille. Työehtosopimusten noudattaminen turvaa palkkoja ja muita työehtoja.

Työehtosopimusten noudattaminen turvaa palkkoja.

JHL puolustaa jäsentensä työehtoja muun muassa sopimusneuvotteluissa. Edellisellä neuvottelukierroksella ammattiliitto neuvotteli monilla aloilla palkankorotuksia, vaikka kierros oli vaikea.