Reilua kauppaa Suomessa jo 20 vuotta – JHL haluaa edistää reilua työelämää Suomessa ja maailmalla

Reilu kauppa juhlii tänä vuonna 20 vuotista taivaltaan Suomessa. JHL haluaa, että julkiset hankinnat kohdistuisivat yhä enemmän tuotteisiin, joiden eettisyys on varmistettu esimerkiksi Reilun kaupan järjestelmällä.

Vuonna 2018 Suomessa myytiin Reilun kaupan tuotteita yli 260 miljoonalla eurolla. Suosituimmat tuotteet ovat kahvi, banaani ja leikkokukat. Nykyään myynnissä on yli 1 200 reilun kaupan tuotetta, Reilun kaupan yhdistys kertoo.

JHL kannattaa reilua kauppaa, koska ammattiliitto haluaa edistää reilua työelämää monipuolisesti, Suomessa ja maailmalla. Tuottajille Reilu kauppa tarkoittaa oikeudenmukaisempia työskentelyolosuhteita ja elämiseen riittävää palkkaa.

Maaliskuussa 2019 Reilu kauppa juhlista 20 vuotista taivaltaan Suomessa. Juhlahumussa Helsingin nosturissa oli mukana runsaasti väkeä ja esillä oli tuotteita vaatteista kahviin ja baneeneihin.

Yleisö ja puhujat paneelikeskustelussa.
Kuuden puolueen edustajat puivat paneelissa yritysvastuulain tarvetta.

Myös yritysvastuu on tärkeä osa oikeudenmukaisa kauppaa. Aihe oli esillä myös Reilun kaupan 20-vuotisjuhlissa. Tilaisuuden huipensi paneelikeskustelu aiheesta ”Tarvitaanko Suomeen laki yritysten ihmisoikeusvastuusta?” Mukana keskustalussa olivat SDP:n, kokoomuksen, keskustan, vihreiden, perussuomalaisten ja vasemmistoliiton edustajat.

JHL on mukana Finnwatchin #ykkösketjuun -kampanjassa. Kampanja haluaa hallitusohjelmaan lain, joka velvoittaa yrityksiä huolehtimaan ihmisoikeuksista toiminnassaan.