Oikeiden työsuhteiden puolesta Nepalissa

JHL on Nepalissa mukana kehitysyhteistyöhankkeessa, jolla tavoitellaan vapaaehtoisten työntekijöiden saamista julkisen terveydenhuollon palkatuiksi työntekijöiksi.

Nepalilaiset perusterveydenhuollon vapaaehtoistyöntekijät ovat ryhtyneet vaatimaan asemansa tunnustamista julkisessa terveydenhuollossa. Perustamiensa ammattiliittojen voimin he vaativat asianmukaista palkkaa ja virallisen työntekijän asemaa.

JHL, Tehy, Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK ja kattojärjestö Public Service International PSI ovat käynnistäneet 3-vuotisen kehitysyhteistyöhankkeen, jonka avulla tuetaan nepalilaisnaisten vaatimuksia päästä terveydenhuollon palkatuiksi työntekijöiksi.

Nepalin perusterveydenhuollossa vapaaehtoisia työntekijöitä on noin 52 000.

– Nämä vapaaehtoistyöntekijät eivät saa palkkaa eikä heillä ole sosiaaliturvaa esimerkiksi työtapaturmien varalta. Silti he ovat valmiita tekemään työtä jopa vuorokauden ympäri, jos tilanne niin vaatii, kertoo JHL:n erityisasiantuntija Eveliina Petälä.

Nepalin sosiaali- ja terveysministeriö käynnisti vuonna 1988 terveydenhuolto-ohjelman, jossa rekrytoitiin vapaaehtoisia (Female Health Care Volunteers) paikkaamaan julkisen sektorin säästöistä johtuvaa perusterveydenhuollon henkilöstövajetta. Ohjelma on nyt jatkunut 30 vuotta. Korvaus, jonka naiset työstään saavat on vain nimellinen.

– Vuositasolla palkkio on noin 55 euroa. Parhaimmissa yhteisöissä naiset voivat saada jopa 7 euron kuukausikorvauksen. Kaikki saavat pukurahan sinivalkoisen sarin teettämistä varten. Puku on merkki, josta heidät yhteisöissä tunnistetaan. Eläkkeelle voi jäädä 60-vuotiaana. Silloin he saavat noin 150 euron suuruisen kertakorvauksen, Petälä kertoo.

Petälän mukaan vapaaehtoisten tehtäviin kuuluu terveys- ja ravitsemusneuvonta erityisesti raskaana oleville naisille sekä pienten lasten äideille ja vanhuksille. He myös jakavat lääkkeitä, kondomeja, vitamiineja ja osassa yhteisöjä antavat myös rokotuksia.

– Vapaaehtoisten tehtävänä on toimia linkkinä kodin ja paikallisen terveysklinikan välillä. He kiertävät ovelta ovelle ja keräävät tietoja perheistä (rokotuksista, sairauksista, raskauksista jne.) ja raportoivat niistä terveysklinikalle kuukausittain, Petälä kuvailee tehtäviä.

10 vuotta sitten Maailman terveysjärjestö WHO palkitsi Nepalin vapaaehtoistyöhön perustuvasta terveysohjelmastaan. Ohjelma onkin tuottanut erinomaisia tuloksia.  Äiti- ja alle 5- vuotiaiden lapsien kuolleisuusluvut ovat laskeneet dramaattisesti. Esimerkiksi äitikuolleisuus laski 20 vuodessa 80 prosentilla.

Kun naiset nyt ovat heränneet puolustamaan oikeuksiaan, haluaa JHL olla mukana tukemassa heidän ponnistelujaan.

– Ammattiyhdistysliikkeen kehitysyhteistyöllä puolustetaan kehitysmaiden työntekijöiden oikeutta järjestäytyä, neuvotella työehtosopimuksista ja siten parantaa omia työ- ja elinolosuhteitaan. Työstä on saatava elämiseen riittävää palkkaa. Toivottavasti tämä toteutuu jonakin päivänä myös Nepalin terveyssisarille, Petälä painottaa.