JHL:n ensi vuoden budjetti valmis: Jäsenhankinta hyvässä vedossa, tulot eivät kuitenkaan kata menoja

JHL:n vahva satsaus jäsenhankintaan alkaa tuottaa tulosta. Tiukka talous jatkuu silti, koska liiton varsinaiset tulot eivät riitä kattamaan toiminnasta syntyviä kuluja.

Kuluja on mietittävä tarkkaan ja tiukka taloudenpito jatkuu. Hyvä uutinen on vauhtiin päässyt jäsenhankinta. Näin voi tiivistää JHL:n talousarvion vuodelle 2019.

Näillä näkymin JHL saa tänä vuonna enemmän uusia, maksavia jäseniä kuin kertaakaan tällä vuosikymmenellä. Vuoden 2018 tammi–lokakuussa liittoon liittyi 20 prosenttia enemmän maksavia jäseniä kuin viime vuonna samaan aikaan.

Syksyllä JHL kävi pitkään poliittista työtaistelua, jolla vastustettiin hallituksen kaavailemaa irtisanomislakia. Kamppailu tuotti tulosta, kun irtisanomissuojan heikennykset peruttiin. Poliittinen työtaistelu toi liitolle myös paljon näkyvyyttä. Syys–lokakuussa JHL saikin liki 2 000 uutta palkansaajajäsentä.

JHL satsaa voimakkaasti jäsenhankintaan myös ensi vuonna. Helmikuussa 2018 liitossa aloitti työnsä yhdeksän määräaikaista järjestäjää, joiden työhön kuuluu myös jäsenhankinta. Heidän työnsä jatkuu vielä vuoden 2019.

Sijoitustuottoja vaikea arvioida tarkkaan

JHL:n varsinaisen toiminnan tulot eivät tällä hetkellä kata liiton menoja eikä ensi vuosi tuo tilanteeseen muutosta. Talousarvion mukaan liitto saa ensi vuonna vähemmän jäsenmaksutuloja kuin tänä vuonna. Maksavien jäsenten määrä laskee lähivuosina, kun ihmisiä jää eläkkeelle tai eroaa liitosta. Laskeva jäsenmäärä näkyy suoraan liiton tuloissa.

Ensi vuonna liiton toiminnallinen alijäämä on noin 6,6 miljoonaa euroa. Jäsenmaksut eivät riitä kattamaan menoja ja liiton on rahoitettava osa toiminnastaan sijoitustuotoilla.

Talousarvion mukaan liiton sijoitukset tuottavat ensi vuonna noin 8,4 miljoonaa euroa. Sijoitustuottojen arviointi on kuitenkin ensi vuonna erityisen hankalaa. Kun sijoitustulot otetaan huomioon, liiton tulos nousee ensi vuonna arviolta 1,8 miljoonaa plussalle.

Kulut pidettävä kurissa

JHL:n tavoitteena on, että liiton alijäämää vähennetään ensi vuodesta lähtien kahdella miljoonalla eurolla vuodessa. Liitto on aloittanut talouden tasapainottamisen jo vuonna 2015.

Liiton pitää etsiä säästöjä laajasti kaikesta toiminnastaan. JHL on esimerkiksi tiivistänyt aluetoimistoverkkoa yhdistämällä toimipisteitä. Tyhjilleen jääneet kiinteistöt pyritään myymään.