JHL vaatii irtisanomislain perusteluiden valmistelua kolmikantaisesti, maaliin ei ole vielä päästy

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii irtisanomislain yksityiskohtaisten perusteluiden valmistelua kolmikantaisesti. Lisäksi työsopimuslain 7 luvun 2 §:ssä todetut epäasialliset irtisanomisperusteet tulee säilyttää ennallaan. Muuten on vaarana, että irtisanomissuojan taso määritellään vasta tuomioistuimiin tulevissa riitatapauksissa.

JHL ja muut ammattiliitot saivat työtaisteluillaan aikaan sen, että hallitus peräytyi aikeestaan heikentää yhdenvertaisuutta romuttavaa irtisanomissuojaa kaikissa korkeintaan 10 hengen yrityksissä.

Lain yksityiskohtaisten perusteluiden merkitys nousi uudelle tasolle, kun hallitus poisti lakiesityksestä kohdan, jonka mukaan irtisanomissuoja olisi jatkossa heikompi yrityksissä, joissa on töissä korkeintaan 10 henkeä. Tilalle tuli maininta, että irtisanomisen perusteita pohdittaessa otetaan huomioon yrityksen työntekijöiden lukumäärä. Tällainen joustava muotoilu jättää paljon sen varaan, millaiseksi lain tulkintaa ohjaavat yksityiskohtaiset perustelut kirjoitetaan. Nämä tulkinnat ohjaavat ratkaisumenettelyä tuomioistuimessa, mikäli irtisanomisriita sinne asti etenee.

– JHL haluaa varmistaa ettei lakiin tai sen perusteluihin tule kirjatuksi eriarvoistavia elementtejä. Tästä syystä vaadimme perusteluiden valmistelua kolmikannassa eli yhdessä työntekijöiden, työnantajien ja hallituksen kesken. Työntekijöiden on tiedettävä, mikä on heidän suojansa irtisanomista vastaan, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo.

– JHL:n hallitus käsittelee asiaa lähipäivinä ja ottaa kantaa voidaanko poliittiset työtaistelut keskeyttää. Mikäli emme saa selkeitä perusteluita, millainen irtisanomissuoja olisi uuden lain myötä, arvioimme työtaistelujen tarpeellisuutta uudelleen, Niemi-Laine perustelee.

Niemi-Laineen mukaan hallituksen ehdotuksessa hyvää on se, että työttömien karenssi on lyhentymässä.

– Ay-liikkeen vahva painostus johti siihen, että henkilöperusteisesta irtisanomisesta johtuva karenssi lyhenee 90 päivästä 60 päivään.

Myös vahva kolmikanta tekee Suomessa paluuta, Niemi-Laine sanoo. Hallitus ehdottaa, että työttömiä kyykyttävä aktiivimalli otetaan uuteen, kolmikantaiseen arviointiin. Myös niin kutsuttu aktiivisen työnhaun malli eli aktiivimalli kakkonen on tarkoitus valmistella kolmikantaisesti.

– Hallituksen on pidettävä sanansa ja otettava työntekijöidenkin näkökulmat tosissaan huomioon. Vasta silloin nähdään, että hallitus haluaa parantaa Suomen työmarkkinoita yhteistyössä myös ammattiyhdistysliikkeen kanssa.

Lisätiedot:
JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772