JHL:n Niemi-Laine: Suomen Yrittäjät pitää naisten oikeuksia arvottomina

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ihmettelee, kuinka naisten työelämäoikeuksien puolustaminen on yht’äkkiä synnyttänyt moraalisen konfliktin. Tällä liitto viittaa Suomen Yrittäjien aikomukseen järjestää ruokahuolto useille lakonalaisille paikkakunnille.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ihmettelee, kuinka naisten työelämäoikeuksien puolustaminen on yht’äkkiä synnyttänyt moraalisen konfliktin. Tämänpäiväisen Turun Sanomien mukaan Suomen Yrittäjät aloittavat vastatoimet yhteistyössä kuntien kanssa JHL:n ensi viikon 22.–23.10. lakolle. SY:n jäsenyritykset aikovat järjestää ruokahuollon kymmenellä lakonalaisella paikkakunnalla.

– Suomen Yrittäjät syyllistävät toiminnallaan naisia ja haluavat näköjään keskiaikaisella tavalla vaientaa heidät, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine jyrähtää.

JHL vaatii poliittisessa lakossaan maan hallitusta lopettamaan irtisanomislain valmistelut. Irtisanomislaki iskisi naisvaltaisille aloille kaikkein pahimmin, koska monien miesvaltaisten alojen työehtosopimukset tarjoavat irtisanomistilanteissa lisäsuojaa, jota naisvaltaisilla aloilla ei ole.

Niemi-Laine pohtii, miten Suomen Yrittäjien ruokajakelussa huolehditaan katkeamattomasta kylmäketjusta, erikoisruokavalioista ja hygieniasta. Onko jakelijoilla hygieniapassit? Entä miten toteutuu laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä? Onko turvallista lähettää päiväkoteihin ja kouluihin tuntematonta väkeä?

– Poliittinen lakko on laillinen työtaistelutoimi. Maan hallituksen leikkaukset muun muassa työntekijöihin, työttömiin, perheisiin ja opiskelijoihin ovat vaikutuksiltaan suurempia sekä pidempiaikaisempia kuin JHL:n työtaistelutoimet, Niemi-Laine toteaa.

Lisätietoja:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772