JHL kannustamassa Suomea yritysvastuun ykkösketjuun

Suomeen pitäisi saada yritysvastuulaki, joka suojelee työntekijöiden ihmisoikeuksia. Lakia ajavassa kampanjassa on mukana yli 70 yritystä, kansalaisjärjestöä ja ammattiliittoa. Kampanjaa koordinoi yritysvastuujärjestö Finnwatch. JHL on mukana, koska ihmisoikeudet pitää ottaa huomioon myös julkisissa hankinnoissa, jotka tehdään verovaroilla.

#Ykkösketjuun-kampanja haluaa Suomeen velvoittavan lain yritysten
ihmisoikeusvastuusta. Laki velvoittaisi yritykset selvittämään toimintansa ihmisoikeusvaikutukset sekä välttämään ja vähentämään mahdollisia kielteisiä vaikutuksia.

JHL on kampanjassa mukana, koska ihmisoikeuksien pitää toteutua myös julkisissa hankinnoissa. Ne tehdään yhteisin verovaroin, muistuttaa JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

– Kansalaisten on voitava luottaa siihen, että julkisissa hankinnoissa huolehditaan ihmisoikeuksista. Kansalaisten, päättäjien ja kansalaisjärjestöjen on voitava helposti arvioida toimintaa ja taloutta niissä yrityksissä, jotka tuottavat verovaroin tavaroita tai palveluja julkiselle sektorille. JHL muistuttaa, että hankintaketjujen on oltava vastuullisia ja läpinäkyviä.

– Kampanjassa saamme myös uusia kumppaneita, joiden kanssa voimme vaatia kansallisia ratkaisuja nyt, kun eduskuntavaalit lähestyvät.

Kampanjassa on mukana yli 70 yritystä, kansalaisjärjestöä ja ammattiliittoa. Kampanjaa koordinoi yritysvastuujärjestö Finnwatch.

#ykkösketjuun osallistuvat järjestöt, liitot ja yritykset ryhmäkuvasssa
Ykkösketjuun-kampanjassa on mukana yli 70 yritystä, kansalaisjärjestöä ja ammattiliittoa. Kampanjaa koordinoi yritysvastuujärjestö Finnwatch. Kuva: Finnwatch.

Tule mukaan ja allekirjoita vetoomus!

#Ykkösketjuun-kampanjan tavoittelema laki velvoittaisi yritykset selvittämään ihmisoikeusvaikutuksensa sekä välttämään ja vähentämään mahdollisia kielteisiä vaikutuksia. Laki perustuu ihmisoikeuksia koskevaan huolellisuusvelvoitteeseen, joka määritellään YK:n ihmisoikeuksia ja yritystoimintaa koskevissa ohjaavissa periaatteissa. Lue lisää kampanjasta sivulta ykkosketjuun.fi

Kampanjan kotisivuilla jokainen voi allekirjoittaa vetoomuksen, joka vaatii tulevaa eduskuntaa säätämään yritysvastuulain.

Lain ajatuksena on, että yritykset ovat vastuussa toimintaansa liittyvien ihmisoikeusriskien kartoittamisesta jo ennakkoon. Yritysten pitäisi myös pyrkiä korjaamaan mahdollisia ihmisoikeusloukkauksia. Lain noudattaminen varmistetaan säätämällä kansainvälisten käytäntöjen mukaiset sanktiot. Kampanja tai sen pohjalta säädettävä laki ei lähde siitä, että yritystoimintaan liittyvät ihmisoikeusloukkaukset voitaisiin poistaa kokonaan tai että yritykset pystyisivät hallitsemaan kaikki toimintaansa liittyvät ihmisoikeusriskit.

Lakia tarvitaan puolustamaan sekä työntekijöiden että kuluttajien oikeuksia. Yhä useammat kuluttajat haluavat luottaa siihen, että ostettujen tuotteiden taustalla ei
ole lapsityövoimaa, pakkotyötä tai muita ihmisoikeusloukkauksia. Kuluttaja ei voi itse olla vastuussa yritystoiminnan ihmisoikeusvaikutuksista. Kansainvälisten sopimusten ja ihmisoikeusstandardien perusteella vastuu ihmisoikeuskysymyksistä tuotteiden ja palveluiden takana on poliittisilla päättäjillä ja yrityksillä.

Kampanjaa tukemassa on myös SAK. Järjestön puheenjohtaja Jarkko Eloranta muistuttaa Finnwathcin tiedotteessa, että Suomessa yritysvastuuasia ovat paremmalla tolalla kuin monessa muussa maassa.

– Sitovien yritysvastuustandardien asettaminen lisäisi myös suomalaisen työn kilpailukykyä, muistuttaa SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

Lisätietoja kampanjasta:

Erityisasiantuntija Merja Launis-Ahtiainen, 010 7703 495