JHL matkaa tutustumaan Mosambikin ay-liikkeen arkeen – Maassa kerätään tuhansia allekirjoituksia julkisen alan liiton tueksi

Mosambikissa maan hallitus ei huoli julkisen alan työntekijöitä neuvottelupöytiin, joissa sovitaan palkoista ja työehdoista. Tilanteen muuttaminen vaati tuhansia liiton tueksi kerättyjä allekirjoituksia ja rutkasti jalkatyötä.

Mosambikissa julkisen sektorin työntekijät voivat vasta haaveilla palkkaneuvotteluista valtion kanssa. Maassa tuli vuonna 2014 voimaan laki, joka antaa julkisen sektorin työntekijöille järjestäytymisoikeuden. Lakimuutoksen eteen tehtiin töitä vuosikaudet ja myös JHL oli lakimuutosta vaativassa hankkeessa.

Julkisen alan työntekijöitä edustaa ammattiliitto SINAFP. Liitolla ei kuitenkaan ole virallista asemaa eli se ei voi neuvotella hallituksen kanssa työehdoista. Mosambikin lakien mukaan SINAFP saa virallisen aseman vasta, kun se edustaa ainakin viittä prosenttia julkisen alan työntekijöistä.

Tämän todistamiseksi liiton pitää kerätä liki17 000 allekirjoitusta alan työntekijöiltä. Kesällä nimikirjoituksia oli kerätty reilut 6 500 eli papereihin pitää vielä saada noin 10 000 nimeä. Se tarkoittaa lukemattomia vierailuja työpaikoilla ja liittoaktiivien kouluttamista.

SINAFP:llä on siis edessään iso määrä töitä. Tukea työhönsä liitto saa kansainväliseltä, solidaariselta työväenliikkeeltä. Mosambikin hanketta koordinoi julkisen alan kansainvälinen kattojärjestö PSI, johon kuuluu yli 650 liittoa. Suomessa työtä hallinnoi Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK. Tätä kautta mukana hankkeessa on myös JHL.

– Nyt on tärkeää pistää kaikki paukut peliin, jotta liitto saadaan rekisteröityä. Sitten saadaan käyttöön osaaminen, jota vuosia kestäneellä aktiivien kouluttamisella on saavutettu, JHL:n kansainvälisen edunvalvonnan erityisasiantuntija Eveliina Petälä sanoo.

SINAFP:tä auttava projekti on osa Suomen kehitysyhteistyötä ja rahoitus tulee pääosin valtion kehitysyhteistyövaroista. JHL maksaa kustannuksista 15 prosenttia.

Paikallisia menestystarinoita etsimässä

Tämän vuoden kesäkuussa JHL pääsee tutustumaan Mosambikin ay-liikkeen arkeen paikan päällä, kun järjestötoimitsija Susanna Haapalainen matkustaa maahan reiluksi viikoksi kesä–heinäkuun vaihteessa. Iso osa matkasta kuluu työpaikkakäynneillä allekirjoituksia keräämässä.

– Kierrämme julkisen sektorin työpaikkoja erityisesti pääkaupunki Maputon alueella. Tapaamme liittoaktiiveja ja nimienkeruun lisäksi tavoittelemme työpaikoille aktiivisia jäseniä, jotka auttavat luomaan paikallistason liittorakenteita, Haapalainen kuvaa matkan aikana odottavia työtehtäviä.

Susanna Haapalainen
Järjestötoimitsija Susanna Haapalainen

Etukäteen on vaikea tietää, miten mosambikilaiset työnantajat suhtautuvat paikalle ilmestyviin liittoaktiiveihin ja ylipäänsä ammattiliittoon. Haapalaisella on tiedossa keinoja, joilla paikallisia aktiiveja voi motivoida kovaan jalkatyöhön.

– Tarkoituksena on käydä läpi rohkaisevia esimerkkejä siitä, kuinka maailman työntekijät ovat saaneet luotua itselleen paremmat työolot järjestäytymällä. Ennen kaikkea haluamme auttaa löytämään mosambikilaisten onnistumistarinat ja levittää niitä.

Mosambikissa JHL haluaa tukea paikallisen liiton työtä ja auttaa vakiinnuttamaan ay-liikkeen asemaa maassa. Matkalla kertyy myös kokemuksia, joista on hyötyä Suomessa tehtävässä järjestämistyössä.

– Mosambikissa ei ole perinteistä ay-liikkeen asemaa ja työntekijöiden mielikuvat liitoista voivat olla olemattomia. Olen varma, että saan tärkeää kokemusta jäsenten kohtaamisesta työpaikkatasolla olosuhteissa, jossa liitto on mahdollisesti täysin tuntematon ja sen olemassaolo täytyy perustella kunnollisesti.

Seuraa JHL:n Mosambik-matkaa liiton verkkosivuilla, JHL-blogissa sekä JHL:n Facebook- ja Instagram-tileillä! Matkaan lähdetään 24. kesäkuuta ja Mosambikista palataan Suomen maaperälle 4. heinäkuuta.

Juttua täydennetty 14.6. kello 12.20: Lisätty tiedot Mosambikin-matkan ajankohdasta. Juttuun korjattu tietoja allekirjoitusmäärästä 3.8.2018