JHL laittaa työoloja kuntoon myös Suomen ulkopuolella – tutustu liiton kansainväliseen työhön Maailma kylässä -festareilla!

Ammattiyhdistysliikkeen kehitysyhteistyö tähtää siihen, että työntekijät saavat esimerkiksi oikeuden järjestäytyä ja neuvotella palkastaan kollektiivisesti. Maailma kylässä -festivaaleilla Helsingissä pääset kuulemaan, miten JHL on ollut mukana parantamassa työoloja Filippiineillä, Mosambikissa ja Nepalissa.

JHL tekee töitä kelvollisten työolojen eteen niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Ammattiyhdistysliikkeen kehitysyhteistyö on edunvalvontaa, ei hyväntekeväisyyttä. Työllä halutaan muuan muassa edistää työntekijöiden oikeutta järjestäytyä ja neuvotella palkasta sekä työoloista kollektiivisesti.

Kehitysyhteistyössä JHL:n tärkeä kumppani on Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK . Projektit rahoitetaan pääosin valtion kehitysyhteistyövaroista. JHL:n ja SASK:in hankkeet ovat näkyvästi esillä Maailma kylässä -festivaaleilla Helsingissä 26.–27.5. Tule kuulemaan, millaisissa hankkeissa JHL on mukana Mosambikissa, Filippiineillä ja Nepalissa!

Tavoitteena muun muassa lakko-oikeus Mosambikiin

Tänä vuonna Maailma kylässä -festivaalien teemana on kestävä kehitys ja YK:n Agenda 2030. Alueista esillä on erityisesti Afrikka. JHL on parhaillaan mukana hankkeessa, jonka tavoitteena on saada eteläisessä Afrikassa sijaitsevan Mosambikin ammattiliitolle virallinen asema.

Maahan saatiin vuonna 2014 laki, joka antaa julkisen alan työntekijöille luvan ammatillisen järjestäytymiseen.  Osa liiton tavoitteista on vielä totetumatta. Yksi näistä on lakko-oikeus julkisen alan työntekijöille. Maassa tehdään töitä myös sen eteen, että julkisen alan liitto SINAFP saa virallisen aseman. Koska virallista asemaa ei vielä ole, liiton on vaikea toimia täydellä teholla.

JHL on mukana kansainvälisessä vaikuttamistyössä myös Aasiassa. Viime vuonna ay-liikkeen pitkäaikainen työ sai aikaan ison muutoksen Filippiineillä. Maan senaatti hyväksyi elokuussa 2017 sopimuksen, joka antaa julkisen alan työntekijöille järjestäytymisoikeuden.

Nepalissa JHL on mukana projektissa, jolla halutaan parantaa terveysalan työntekijöiden asemaa. Maassa on jopa yli 50 000 terveysalan vapaaehtoistyöntekijää, jotka tekevät vastuullista perusterveydenhuoltoa ilman palkkaa. Hankkeen tavoitteena on muuttaa epävirallinen työ viralliseksi palkkatyöksi.

Puiston täydeltä ohjelmaa

Maailma kylässä -festivaaleilla pääset kuulemaan lisää JHL:n kansainvälisestä työstä. Liiton esittelypöytä on suuressa Mahdollisuuksien torin teltassa. Teltan löydät Kaisaniemenpuistosta, lähellä suurta esiintymislavaa. JHL:n pisteellä voit askarrella pieniä banderolleja minimielenosoitukseen, tutustua maahanmuuttajaosto Kamujen toimintaan ja osallistua tietovisaan JHL:n kehitysyhteistyöhankkeista.

Maailma kylässä -festivaalin järjestää kehitysyhteystyön kattojärjestö Kepa. Ilmaisfestivaaleilla on vuosittain noin 80 000 kävijää. Tapahtuma tarjoaa ajankohtaisten keskustelujen lisäksi monipuolista ohjelmaa musiikista elokuviin ja katutaiteeseen, lastenohjelmaa unohtamatta. JHL:n lisäksi toimintaansa esittelevät muun muassa sadat kansalaisjärjestöt.