Energia-alan sovintoesitys on hyväksytty, kaikki lakot peruuntuvat

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Sähköliitto ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen Energia-, ICT- ja verkostoalan työriitaan. Myös työantajia edustavat Palta ja Energiateollisuus ovat hyväksyneet esityksen. Alan työriita ratkeaa, ylityö- ja vuoronvaihtokiellot päättyvät ja suunnitellut lakot peruuntuvat välittömästi.

Työriita energia-, ICT- ja verkostoalalla on päättynyt. Alan ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy välittömästi ja suunnitellut lakot peruuntuvat. Sovintoesitys löytyy täältä: Energiansovintoehdotus.

Sovittelija Jukka Ahtela antoi riidassa sovintoesityksen tiistaina 20. maaliskuuta. Sekä työntekijöiden että työnantajien edustajat hyväksyivät esityksen tänään 21. maaliskuuta.

Uusi sopimuskausi on 1.3.2018–31.3.2020.

Alan neuvottelut olivat pitkät ja vaikeat. JHL haki neuvotteluissa korjauksia muun muassa alan palkkausjärjestelmään ja luottamusmiesten asemaan. Näihin ratkaisussa vastataan tyydyttävästi.

– Sovintoratkaisussa edistyttiin keskeisimmissä kysymyksissä, vaikka kokonaisuus ei kovin laaja paketti olekaan, kuvailee JHL:n pääneuvottelijana toiminut sopimustoimitsija Kari Lehtinen sopua.

Palkankorotukset

• 1.5.2018 yleiskorotus 1,2 prosenttia, paikallinen erä 0,4 prosenttia.
  • 1.5.2019 yleiskorotus 1,2 prosenttia, paikallinen erä 0,5 prosenttia.

Energia-alalla työskentelee noin 3 500 JHL:n jäsentä. He tekevät muun muassa energiayhtiöissä töitä muuna muassa sähköasentajina, kaukolämpöasentajina ja voimalaitosasentajina.

Lisätietoja:
sopimustoimitsija Kari Lehtinen 050 566 1567
neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch 040 728 9046

Tiedotetteen kieliasua korjattu 21.3. kello 18.11.