Tanskan julkisen alan työnantajat uhkaavat lamauttaa julkiset palvelut huhtikuussa – JHL tukee Tanskan sisarliittoa

Lähes kaikki julkiset palvelut menevät Tanskassa kiinni 10. huhtikuuta, jos alan työnantajat toteuttavat uhkauksensa massiivisista työsuluista. Työnantajat eivät ole suostuneet maan julkisen sektorin neuvotteluissa neuvottelemaan palkankorotuksista, jotka turvaisivat kunnollisen palkkatason julkisella alalla.

Tanskassa neuvottelut uudesta julkisen alan työehtosopimuksesta ovat ajautuneet umpikujaan työnantajien joustamattomuuden takia. Työnantajaliitot eivät ole valmiita neuvottelemaan kohtuullisista palkankorotuksista.

Työntekijäliitot vaativat neuvotteluissa samansuuruisia palkankorotuksia, joista yksityisillä aloilla on päätetty. Palkkavaatimuksille on hyvät perusteet sillä Tanskan julkisella sektorilla on vuosikymmenen ajan ollut hyvin tiukka palkkakuri.

Neuvottelujen vauhdittamiseksi julkisen sektorin työntekijäliitot ovat antaneet lakkovaroituksen, joka koskisi jopa 100 000 työntekijää. Työantajien vastaus on häikäilemätön. Neuvottelemisen sijaan työnantajat uhkaavat työsululla, joka koskisi jopa 440 000 julkisen alan työntekijää. Työsulun piirissä olisi 90 prosenttia valtion työntekijöistä ja puolet kuntien työntekijöistä. Käytännössä työnantajien toimet johtaisivat siihen, että muun muassa koulut ja julkiset päiväkodit menisivät kiinni ja junaliikenne pysähtyisi.

Tanskan kunta-alan liitto FOA pitää työnantajien toimia tahallisena provokaationa, jonka tarkoituksena on saada hallitus puuttumaan neuvotteluihin. Tämä olisi suuri uhka koko neuvottelujärjestelmälle. Valtio on paitsi lainsäätäjä, myös neuvotteluosapuoli, joka edustaa työnantajaa. Jos valtio käyttää tätä kaksoisroolia palkoista päättämiseen, ei vapaista neuvotteluista voida enää puhua.

Tanskan julkisen alan liitot aikovat tehdä kaikkensa, jotta työntekijät saisivat ansaitsemansa palkankorotukset. Julkisten alojen liitot pitävät 22. maaliskuuta jättimäisen suunnittelukokouksen, johon osallistuu jopa 10 000 ammattiliittojen edustajaa ja luottamusmiestä. Kyseessä on suurin joukkokokous Tanskan historiassa. Kokouksessa suunnitellaan toimia, joilla ammattiliitot voivat vauhdittaa neuvotteluita.

Tanskan liitot pyytävät nyt tukea muilta eurooppalaisilta liitoilta. JHL:n eurooppalainen kattojärjestö EPSU pyytää julkisten alojen liitoilta lyhyitä videotervehdyksiä, joilla muiden maiden liitot osoittavat tukeaan Tanskan ammattiyhdistysliikkeelle. JHL on mukana tukemassa tanskalaisia liittoja ja lähettää videotervehdyksensä ensi viikon kokoukseen.