Yksityisen sosiaalipalvelualan sovintoesitys hyväksyttiin, alan lakot peruuntuvat

JHL ja muut yksityisen sosiaalipalvelualan henkilöstöä edustavat järjestöt ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan sovintoesityksen. Myös työnantajaa edustava Hyvinvointialan liitto on hyväksynyt esityksen. Alan työriita ratkeaa, ylityö- ja vuoronvaihtokiellot päättyvät ja suunnitellut lakot peruuntuvat.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työriita on päättynyt. Alalle suunnitellut lakot peruuntuvat ja ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyvät välittömästi.

Valtakunnansovittelija Minna Helle teki sovintoesityksen kiistassa varhain maanantaiaamuna 5. maaliskuuta. Sekä henkilöstöä edustavat järjestöt että työnantajaa edustava Hyvinvointialan liitto hyväksyivät esityksen samana päivänä.

Sopimuskausi on 1.2.2018–31.3.2020.

Sopimukseen kuuluu palkankorotuksia, jotka ovat yleiskorotuksia ja palkkaryhmien vähimmäistasojen korotuksia.

Palkankorotukset

Yleiskorotukset

• 1.4.2018 maksetaan yleiskorotus 1,33 prosenttia.
  • 1.4.2019 maksetaan yleiskorotus 1,34 prosenttia.

Alarajakorotukset

• 1.6.2018 palkkaryhmien A-F vähimmäistasoihin 0,9 prosentin suuruinen korotus.
  • 1.6.2019 palkkaryhmien A-F vähimmäistasoihin 1 prosentin suuruinen korotus.

– Palkkaryhmien vähimmäistasot nousevat merkittävästi. Yleiskorotusten lisäksi niitä korotetaan 1,9 prosenttia. Puhutaan vähintään vajaan 80 euron ja parhaillaan reilun 130 euron vähimmäistasojen korotuksista, kertoo JHL:n sopimustoimitsija Veikko Lehtonen.

Lisäksi luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen palkkioita korotetaan viidellä prosentilla. Työsuojeluvaltuutetuille luodaan uusi alataso, 20-29 edustettavaa.

Nollasopimuksiin ja osa-aikaisten työehtoihin tuntuvia korjauksia

Sopimuksella rajoitetaan nollasopimuksia ja vaihtelevaa työaikaa. Ratkaisu sisältää myös työajan vakiintumisen elementtejä. Työntekijä voi edelleen halutessaan solmia nollasopimuksen.

– Nyt sopimukseen tulevat kirjaukset antavat hyvät mahdollisuudet puuttua räikeimpiin epäkohtiin. Kirjaukset ovat huomattavasti parempia kuin valmisteilla olevassa laissa, iloitsee sopimustoimitsija Kalle Honkanen.

Palkkaohjelma työryhmään

Palkkaohjelma-asia vietiin työryhmään. Palkkaselvitystyöryhmän kirjaus sisältää keinoja perusteettomien palkkaerojen kaventamiseksi. JHL ja muut liitot ovat ajaneet alalle omaa palkkaohjelmaa, jolla korjattaisiin alan palkkatasoa. Palkat ovat jääneet jälkeen niin kunta- kuin terveyspalvelulastakin.

Alalle perustetaan myös pysyvä tilastotyöryhmä.

– Tätä on kaivattu todella kauan, koska vain tätä kautta pystytään seuraamaan todellisia palkkaeroja ja tekemään uudistuksia palkkausjärjestelmään. Meidän tavoitteenamme on saada alalle kannustava palkkausjärjestelmä, joka ottaa huomioon työn vaativuuden, Kalle Honkanen sanoo.

Katso ratkaisun koko sisältö valtakunnansovittelijan sivuilta

Lisätietoja:
sopimustoimitsija Veikko Lehtonen, 050 318 3598