Yksityisen opetusalan ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten sovintoesitys hyväksyttiin, alan kaikki työtaistelutoimet peruuntuvat

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja muut yksityisen opetusalan ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten henkilöstöä edustavat järjestöt ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan sovintoesityksen. Myös työantajaa edustava Sivistystyöantajat on hyväksynyt esityksen eli alan työriita ratkeaa ja suunnitellut lakot peruuntuvat.

Yksityisen opetusalan ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten työriita on päättänyt. Alalle suunnitellut lakot peruuntuvat ja ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy välittömästi.

Sovittelija Jukka Ahtela teki sovintoesityksen kiistassa perjantaiaamuna 2. maaliskuuta. Sekä henkilöstöä edustavat järjestöt että työnantajaa edustava Sivistystyönantaja hyväksyivät esityksen samana päivänä.

Ehdotuksen sopimuskausi on 1.3.2018–31.3.2020. Lisäksi sopimusta voidaan jatkaa 31.3.2021 asti, jos osapuolet näin haluavat.

Sopimukseen kuuluu palkankorotuksia, joista suuri osa maksetaan yleiskorotuksina.

• 1.5.2018 maksetaan yleiskorotus 1,2%, paikallinen erä 0,3%.
  • 1.5.2019 maksetaan yleiskorotus 1,1 prosenttia, paikallinen erä 0,4.

Sopimukseen korotetaan luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen palkkioita 4 prosentilla.

Sovintoesitys on luettavissa kokonaisuudessa valtakunnansovittelijan sivuilla.

sopimustoimitsija Erika Mattsson 0400 461 411
sopimustoimitsija Laura Tuominen 050 4092 460