Palvelualan pohjoismaiselta unionilta vahva tuki sopimusneuvotteluille

Palvelualan pohjoismaisen unionin SUNin hallitus kokoontui Helsingissä 27.–28.2.2018. Hallitus esitti syvän huolensa nykyisestä tilanteesta, jossa työsuhteen ehdoista ei tahdo syntyä sopimustuloksia. SUNin hallitus esittää tukensa yliopiston ja myös muiden alojen neuvotteluille niiden loppuun saamiseksi.

Kokouksessa käsiteltiin pohjoismaista työmarkkinatilannetta. Hallitus esitti syvän huolensa nykyisestä tilanteesta, jossa työsuhteen ehdoista ei tahdo syntyä sopimustuloksia. Yhtenä esimerkkinä tästä on Suomen yliopistoja koskeva neuvottelutilanne. SUNin hallitus esittää tukensa yliopiston ja myös muiden alojen neuvotteluille niiden loppuun saamiseksi. Työntekijöiden asema tulee huomioida ja neuvotteluista ei saa tulla sanelupolitiikka.

Pohjoismaisilla työmarkkinoilla on pitkät perinteet ja toimiva sopimuskulttuuri. Tätä vuosisadan aikana aikaansaatua järjestelmää ei saa romuttaa yksittäisten työmarkkinatoimijoiden toimesta. SUN tulee tiivistämään pohjoismaista yhteistyötä huomioiden eri maiden työmarkkinatilanteet.

Lisätietoja:
Jaana Ylitalo, edunvalvontajohtaja, Palvelualojen ammattiliitto PAM ry, SUN puheenjohtaja, 050 588 1170

Hannu Moilanen, sopimustoimitsija, JHL, 040 3101 255

SUNin jäsenliitot