Senaatintorilta kipakat terveiset hallitukselle: Työttömien kyykyttäminen ei käy!

Iso joukko JHL:n jäseniä on juuri nyt koolla Helsingin Senaatintorilla, missä on käynnissä poliittinen mielenilmaus aktiivimallia vastaan. Viesti hallituksen suuntaan on selvä: epäreilu aktiivimalli pitää laittaa uusiksi.

Helsingin Senaatintorilta kuuluu selvä vastalause työttömien aktiivimallia vastaan. JHL on joukolla mukana SAK:n #Äänityöttämölle mielenilmauksessa. Torille kokoontui tuhansittain ihmisiä, vaikka sää on talvisen harmaa. Kari Paldanius tuli mielenilmaukseen Imatralta saakka. Syy osallistumiselle on selvä.

– Hallituksen epäluottamus. Hallitus on pettänyt lupauksensa, kun se päätti leikata työttömyysturvaa uudelleen.

Paldanius pohtii, voiko hallitukseen enää luottaa sopimuskumppanina.

– Ainakin meillä JHL:ssä on tapana, että pidetään kiinni siitä, mitä on sovittu.

Mutta uppoaako hallitukseen edes tuhansien mielenilmaisuun osallistuneiden selvä viesti?
– Nyt Sipilän on pakko kuulla meidän mielipiteemme. Toivottavasti asiassa myös tapahtuu jotain.
Kouvolalainen Piret Parviainen työskentelee henkilökohtaisena avustajana. Hänen työnantajansa on ”henkeen ja vereen” ay-ihminen. Työnantaja toivoi, että työntekijät lähtevät mukaan mielenilmaukseen. Parviaisen mielestä aktiivimalli nöyryyttää työttömiä.

– Jos olet liian vanha, et pääse  edes työhaastatteluun, vaikka ryömisit polvillasi. TE-toimiston kursseilla taas voi olla alle 20 paikkaa ja 300 hakijaa.

Nuoriso-ohjaajat Jenna Lindgren ja Antti Kanto lähtivät mielenilmaukseen Espoosta. Lindgrenin mielestä tunnelma torilla on mahtava ja väkeä paikalla hyvin.

Jenna Lindgren ja Antti Kanto saapuivat Senaatintorilla Espoosta.

– Siskoni on tällä hetkellä lomautettuna, se on varmaan suurin syy siihen, että olen täällä. Aktiivimallissa mättää kaikki, Lindgren tiivistää.

– Pitäisi tarjota porkkanaa, ei keppiä. Harvemmin se on työttömän syy, että hän on työttömänä, Kanto muistuttaa.

Mielenilmauksen avauspuheen piti SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

Torilla oli tietysti myös JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine. Kuuntele JHL:n Ääniä liitosta -podcastista Päivin perustelu siihen, miksi JHL oli mukana.

JHL näkyi ja kuului Senaatintorilla, katso videolta tunnelmia:

Myös kuvagalleriasta näet tunnelmia mielenilmauspäivästä!

JHL vastustaa aktiivimallia ja pitää sitä työttömien kyykyttämisenä. Malli ei ratkaise työttömyysongelmaa, koska jokaista avointa työpaikkaa kohti on monta työtöntä työnhakijaa.

JHL:n mielestä aktiivimalli myös asettaa työttömät epätasa-arvoiseen asemaan sen mukaan, missä Suomea he asuvat. Harvaanasutuilla seuduilla töitä tai työvoimapalveluita on tarjolla paljon vähemmän kuin kasvukeskuksissa.

Uutista päivitetty 15.40. Korjattu aikamuotoja, lisätty linkki Päivi Niemi-Laineen kommentteihin.

Uutista päivietty 19.11. Lisätty video.