Urheilujärjestöjen sopimusneuvotteluissa on syntynyt neuvottelutulos

Uusi sopimus tulee voimaan 1.2.2018 ja se on voimassa 31.1.2021 saakka. Sopimus nostaa alan palkkoja kahdessa vuodessa 3,2 prosenttia.

Urheilujärjestöjen sopimusneuvotteluissa on syntynyt neuvottelutulos tiistaina 30.1.

Sopimuskausi

Uusi sopimus tulee voimaan 1.2.2018 ja se on voimassa 31.1.2021 saakka. Sopimus on mallia 2+1-vuotta eli se voidaan irtisanoa päättymään 31.1.2020, jos vuoden 2020 palkkaratkaisuista ei päästä sopuun 31.10.2019 mennessä.

Palkankorotukset

Palkkoja korotetaan 1.4.2018 lähtien 1,6 prosentin korotuksella. Korotuksesta 1,1 % on yleiskorotusta ja 0,5 % jaetaan paikallisesti.

Vuonna 2019 palkkoja korotetaan 1,6 % alkaen 1.4.2019. Yleiskorotusta on 1,0 % ja paikallista erää 0,6 %.

Muutoksia tekstimääräyksiin

Urheilujärjestöjen työehtosopimuksiin tehtiin myös runsaasti tekstimuutoksia. Määräaikaisuuden peruste tulee kirjata nyt aina työsopimukseen ja koeaika määräytyy kulloinkin voimassa olevan työsopimuslain mukaisesti. Työaikapykäliin tehtiin joitain korjauksia ja sunnuntaityöstä voidaan sopia haluttaessa erikseen paikallisesti.

Merkittävä muutos on myös sairaan lapsen tilapäisen hoitamisen ikärajan nostaminen 12 vuoteen.  Sopimukseen lisättiin kokonaan uusina kohtina suositus siitä, kuinka menetellään työntekijän osallistuessa kuntoutukseen sekä suositus töiden järjestelyistä, jos omat vanhemmat tarvitsevat hoitoa.

EK:n irtisanomien keskusjärjestösopimusten pätevyys vahvistettiin sopimuskirjauksella ja paikallisen sopimisen ehtoja täsmennettiin. Sopijoina voivat olla työnantaja tai tämän edustaja ja liiton puolelta luottamusmies. Jos luottamusmiestä ei ole, sopijoina voivat olla työntekijät yhdessä.

Samalla vahvistettiin alalla vallitsevan yleisestä tavasta poikkeavan pääluottamusmiehen asemaa. Alekirjoituspöytäkirjassa suositetaan myös ympäristöystävällisten työtapojen  ja prosessien kehittämistä työpaikoilla ja päätetään ryhtyä  toimiin Työelämä 2020- hankkeen alakohtaisen toimintaohjesäännön laatimiseksi.