JHL neuvotteli henkilökohtaisille avustajille palkankorotukset, jotka ylittävät yleisen linjan kirkkaasti

Henkilökohtaisten avustajien uusi sopimus parantaa täyttä työaikaa tekevien kuukausipalkkaa parhaimmillaan jopa 180 euroa. Alalle saatiin vihdoin myös valtakunnallinen vähimmäispalkka, joka parantaa työntekijöiden asemaa monilla paikkakunnilla.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on neuvotellut henkilökohtaisille avustajille työehtosopimuksen, jonka palkankorotukset ylittävät selvästi neuvottelukierroksella syntyneen yleisen linjan. Parhaimmillaan ratkaisu tuo tuntipalkkaan jopa 10 prosentin korotuksen.

– Täyttä työaikaa tekevien kuukausipalkka nousee joillakin paikkakunnilla reilut 180 euroa. Kenenkään palkka ei laske uudistuksen vuoksi. Korotus auttaa eniten niitä, joille maksetaan työehtosopimuksen mukaista vähimmäispalkkaa. Moni kunta on jo ennestään tehnyt viisaan päätöksen ja nostaneet avustajille maksettavaa vähimmäispalkkaa, JHL:n sopimustoimitsija Veikko Lehtonen iloitsee.

Sopimuksessa näkyy selvästi JHL:n jäsenten ääni. Ennen neuvottelujen aloittamista jäsenet kertoivat tärkeimmäksi neuvottelutavoitteeksi euromääräisen palkankorotuksen, jonka tämä sopimus takaa.

Alalle saatiin vihdoin valtakunnallinen vähimmäispalkka, joka parantaa sekä työntekijöiden että työnantajien asemaa riippumatta siitä, missä he asuvat. Tähän asti henkilökohtaisen avustajan palkka on ollut kuntakohtainen. Erot palkoissa ovat olleet merkittäviä. Valtakunnallisiin palkkoihin siirrytään 1.3.2019. Vähimmäispalkkoja korotetaan jo 1.6.2018 alkaen. Korotukset painottuvat pienimpiin tuntipalkkoihin, jotka nousevat kymmenillä senteillä. Niitä tuntipalkkoja, joihin palkkaohjelma ei tuo korotuksia, korotetaan vähintään 8 senttiä 1.6.2018 ja 7 senttiä 1.3.2019.

Myös alan palkkausjärjestelmä muuttuu, kun käyttöön otetaan kaksi palkkaryhmää. Korkeamman ryhmän mukaista palkkaa pitää maksaa, kun avustajan työ pysyvästi sisältää hoidollisia tehtäviä, jotka vaativat erityisosaamista tai koulutusta. Työnantajan tulee määrittää 1.6.2018 mennessä, kumpaan palkkaryhmään työntekijät kuuluvat.

Palkankorotusten lisäksi uusi sopimus parantaa JHL:n jäsenten työehtoja. Työntekijät voivat jatkossa olla töistä pois kolme työpäivää tilapäisellä hoitovapaalla hoitamassa sairasta lasta. Vapaa on palkallinen.

Pitkäperjantai ja toinen pääsiäispäivä ovat jatkossa arkipyhiä myös henkilökohtaisilla avustajilla. Jos näinä päivinä on töissä, tuntipalkka maksetaan kolminkertaisena.

Uusi henkilökohtaisia avustajia koskeva valtakunnallisesta työehtosopimus eli Heta-Tes tuli voimaan tänään torstaina 1.2.2018, kun JHL:n hallitus hyväksyi sopimuksen. Työnantajia edustava Henkilökohtaisten Avustajien Työnantajien Liitto hyväksyi sopimuksen jo aiemmin. Sopimus on voimassa 1.2.2018–31.1.2020. Ratkaisu koskee noin 4 600–5 000 työntekijää.

Lisätiedot:
Sopimustoimitsija Veikko Lehtonen, 050 318 3598