JHL: Julkisen puolen neuvottelujen edistyttävä – kunta-alalla alkaa ylityö- ja vuoronvaihtokielto maanantaina 5.2.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on pettynyt siitä, että julkisen sektorin – ja sitä myötä monen yksityisen sektorin sopimusneuvotteluja ei saatu päätökseen sopimusten voimassaoloaikana. Mikäli tuloksia ei pian saada aikaan, työtaistelutoimet saattavat hyvinkin olla tosiasia.

JHL:n hallitus päätti aloittaa kunta-alalla maanantaina 5.2. klo 6.00 alkaen ylityö- ja vuoronvaihtokiellon. Kiellon ulkopuolelle rajataan kunta-alan sopimusten viranhaltijat, perhepäivähoitajat ja maatalouslomittajat. Kiellon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi.

JHL:n jäsenistä valtaosa on tällä hetkellä sopimuksettomassa tilassa, koska kunta-alan, valtion, kirkon, Avaintyöntantajien, yksityisen sosiaalipalvelualan, rautatiealan, energia-alan, terveyspalvelualan, yliopistojen, ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten, yksityisen opetusalan ja Työterveyslaitoksen sopimukset päättyivät eilen keskiviikkona 31.1.

− Kunta-ala, valtio ja Avainta neuvottelevat tulevana viikonloppuna. Näissä neuvotteluissa on päästävä eteenpäin, sillä muut sopimuspöydät selvääkin selvemmin odottavat, mitä niissä tapahtuu, sanoo JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

Niemi-Laine arvioi, että rahakysymyksissä tiukimmat sanailut tullaan käymään palkankorotuksissa yleiskorotuksen ja paikallisen erän osuudesta. Julkisen sektorin pöydissä hiertää myös palkansaajien lomarahaleikkauksien kompensaatio.

− Jos viikonloppuna neuvotteluissa ei päästä kunnolla eteenpäin, alamme valmistautua työtaistelutoimiin ylityö- ja vuoronvaihtokieltojen lisäksi, sanoo toimialajohtaja Håkan Ekström.

Torstaina 1.2. koolla ollut JHL:n hallitus hyväksyi henkilökohtaisten avustajien, neuvonta-alan ja Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelujen sopimuksista syntyneet neuvottelutulokset.

Lisätietoja medialle:
puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772
toimialajohtaja Håkan Ekström, 040 828 2865

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto käytännössä

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee näitä virka- ja työehtosopimuksia: Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus, kunnallinen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus TS sekä kunnallisten tuntipalkkaisen henkilöstön työehtosopimus.

Kielto tarkoittaa käytännössä sitä, ettei ylitöitä tehdä ja suunniteltuja työvuoroja ei muuteta. Vuoronvaihtokielto koskee työnantajan määräämää vuoronvaihtoa. Mikäli työntekijät voivat siitä keskenään sopia, voi vaihtoja tehdä. On mahdollista, että työnantaja estää tämän toimenpiteen, mutta se on silloin työnantajan vastuulla.

Voit kysyä lisätietoja omalta luottamusmieheltäsi. Luottamusmiehet voivat kysyä tarkennuksia ja tulkintoja aluetoimistoilta.

Uutista muokattu 2.2.2018 klo 9. Lisätty yksityinen opetusala sopimuksettomassa tilassa oleviin sopimusaloihin.

Muokattu 2.2. klo 15.55. Lisätty tieto vapaaehtoisesta vuoronvaihtokiellosta.