JHL: Kilpailuttamisvimma ei saa levitä maakuntiin

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL katsoo, että tulevien maakuntien on saatava päättää, miten ne järjestävät talous- ja henkilöstöhallintonsa.

Maakuntien on itse saatava päättää, miten ne järjestävät talous- ja henkilöstöhallintonsa. Tämä on huomioitava jo nyt, kun sote- ja maakuntauudistusta valmistellaan. Aiemmin valtio oli suunnitellut, että edellä mainitut palvelut siirtyvät talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Hetli Oy:lle. Nyt hallituksen reformiministerityöryhmä esittää, että Hetli ajetaan alas.

Hetlin lakkauttaminen ei saa johtaa tilanteeseen, jossa maakunnan on kilpailutettava palkka-, henkilöstö- ja taloushallinnon tehtävänsä, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine painottaa.

– Talous- ja henkilöstöhallinnon palveluissa ei tavoitella voittoa, vaan hoidetaan tehtäviä, jotka ovat välttämätön osa uusien maakuntien toimintaa.

Kilpailuttamispakkoa on muutenkin vältettävä. JHL:n mielestä maakuntien on voitava toimia ilman kilpailutusta myös toimitila- ja kiinteistönhallinnon palveluissa sekä tieto- ja viestintäteknisissä palveluissa.

– Emme halua, että esimerkiksi kiinteistöpalvelujen osalta maakunnissa joudutaan yllättäen tilanteeseen, jossa palvelut on pakko kilpailuttaa. Tämä tulee huomioida kaikissa maakunta- ja sote-uudistukseen liittyvissä pykälissä, Niemi-Laine korostaa.

Lisätietoja:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772
Johdon neuvonantaja Keijo Karhumaa, 040 525 7852

Tiedotteeseen lisätty asiasanoja 3.4.2018 kello 12.55.