JHL:n jäsenet ylityökieltoon raideliikenteessä ja lauttaliikenteessä

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n hallitus on päättänyt ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta sopimusneuvottelujen tahmean etenemisen vuoksi raideliikenteessä ja lauttaliikenteessä 1.2.2018 alkaen.

Ellei sopimusaloilla synny uutta työehtosopimusta tammikuun loppuun mennessä, ylityö- ja vuoronvaihtokiellot tulevat voimaan 1.2.2018 klo 06:00 seuraavilla sopimusaloilla:

– Paltan toimialojen työehtosopimuksiin perustuvassa yrityskohtaisessa työehtosopimuksessa Suomen lauttaliikenteen osalta.

– Raideliikenteen sopimusalat

– Energia-alan ylityökiellosta ilmoitettiin jo aiemmin.

Kiellot jatkuvat toistaiseksi.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ovat laillisia toimenpiteitä 1.2.2018 alkaen, kun sopimukseton tila alkaa. Työehtosopimukset päättyvät 31.1.2018.

Kiellon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi.

Lisätietoja:

Toimialajohtaja Håkan Ekström, 040 828 2865 / hakan.ekstrom@jhl.fi