Valtion neuvotteluissa pöydällä palkansaajien tekstitavoitteet

Valtion virka- ja työehtosopimusneuvottelut jatkuivat perjantaina 12.1. jolloin palkansaajajärjestöt esittelivät yhteiset sopimuksen teksteihin liittyvät tavoitteensa. Seuraavan kerran osapuolet neuvottelevat keskiviikkona 17.1. jolloin käsitellään kummankin osapuolen työaikaa ja vuosilomaa koskevia tavoitteita.

Palkansaajajärjestöt esittelivät tänään perjantaina 12. tammikuuta omat sopimuksen teksteihin liittyvät yhteiset tavoitteet. Näitä olivat esimerkiksi henkilöstön asemaan, työaikaan, matkustamiseen ja yleisiin virka- ja työehtoihin liittyvät asiat.

Työnantaja antoi alustavat kommentit ja esitti myös tarkentavia kysymyksiä. Tavoitteista käytiin yleiskeskustelu ja sen pohjalta jatketaan tarkentavia keskusteluja eri teemoista.

–  Työnantaja suhtautui valtaosaan palkansaajapuolen esityksistä odotetun nihkeästi. Erityisesti ne kohdat jotka tuottaisivat työnantajalle lisäkustannuksia, eivät oikein näyttäneet maistuvan, toteaa JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch.

Neuvottelut jatkuvat keskiviikkona 17.tammikuuta. Silloin neuvottelijat keskittyvät osapuolten esittämiin työaikaa ja vuosilomaa koskeviin tavoitteisiin. Keskiviikon neuvotteluissa käsitellään tarkemmin tavoitteiden yksityiskohtia ja pyritään tiivistämään jatkoneuvotteluihin jäävien esitysten määrää.

– Kumpikin osapuoli sai kotiläksyksi etsiä omien tavoitteiden tärkeimmät painotukset, kertoo Karrasch.

Valtion sopimuskausi päättyy 31.1. ja osapuolten tavoitteena on saavuttaa neuvottelutulos uudeksi sopimukseksi tammikuun loppuun mennessä.

Seuraa sopimusneuvotteluiden etenemistä Facebookissa ja Twitterissä tunnisteella #työkuntoon. Lue myös tuoreimmat neuvottelu-uutiset ja tutustu liiton neuvottelutavoitteisiin.

Neuvottelu-uutiset

Lisätietoja: JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch, 040 7289 046