SAK:n Eloranta: Hallitus rikkoi kilpailukykysopimusta tuomalla aktiivimallin käyttöön

Aktiivimallin takia Suomen hallitus on menettänyt luotettavuuttaan sopijakumppanina, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoo.

Hallitus rikkoi kilpailukykysopimusta ja menetti luotettavuuttaan sopijakumppanina, kun se toi aktiivimallin voimaan, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kirjoittaa keskusjärjestön tiedotteessa.

Kun kilpailukykysopimusta aikanaan tehtiin, hallitus sopi työmarkkinajärjestöjen kanssa, että työttömyysturvaan ei tehdä uusia heikennyksiä, Eloranta muistuttaa. Nyt hallitus on rikkonut lupauksensa. Kaiken lisäksi aktiivimallia saatetaan jatkossa vielä muokata niin, että työttömien asema vaikeutuu entisestään.

– Hallitus on kaikessa hiljaisuudessa valmistelemassa aktiivimalli kakkosta, joka toisi työttömille uusia karenssiautomaatteja, Eloranta toteaa.

SAK:n hallitus käsittelee aktiivimallia maanantaina 15. tammikuuta.

JHL:n hallitus puhuu aktiivimallista tammikuussa

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine kommentoi aktiivimallia joulukuussa. Hänen mielestään aktiivimalli leikkaa mahdollisuuksia oikeudenmukaiseen sosiaaliturvaan ja heikentää perusoikeuksia.

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

– Hallitus ja eduskunnan enemmistö asettavat työttömät eriarvoiseen asemaan iän, työkyvyn ja asuinpaikkakunnan perusteella. Työttömyysturvan heikennykset kohdistuvat ryhmiin, jotka ovat kaikista haavoittuvimmassa asemassa, Niemi-Laine kirjoitti joulukuisessa tiedotteessa.

JHL:n hallitus keskustelee tammikuussa toimenpiteistä aktiivimallin osalta.

Aktiivimallia vastustava kansalaisaloite on 5. tammikuuta 2018 mennessä kerännyt jo yli 100 000 allekirjoitusta ja aloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi. Kansalaisaloite on kerännyt kannatusta hurjaa vauhti, allekirjoitusten kerääminen alkoi 20.12.2017.