Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki muuttuu 1.1.2018 – mitä se merkitsee jäsenille?

Lähihoitajien ja kuntoutuksen ohjaajien rekisteröintiin tulee muutoksia ensi vuoden alussa, kun sosiaalihuollon ammattihenkilölaki muuttuu.

Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki muuttuu 1.1.2018.

Muutokset vaikuttavat lähihoitajien ja kuntoutuksen ohjaajien rekisteröintiin.

Lue lisää muutoksesta Valviran sivuilta

Lähihoitajia koskevat muutokset

• Valvira merkitsee maaliskuun alussa 2016 terveydenhuollon ammattihenkilörekisterissä (Terhikki) olleet lähihoitajat automaattisesti ja maksutta myös sosiaalihuollon ammattihenkilörekisteriin (Suosikki). Valvira myös passivoi vireillä olevat turhat hakemukset ilman erillistä pyyntöä. Yhteydenottoa Valviraan ei tarvita.
  • Valvira palauttaa 40 euron suuruisen rekisteröintimaksun niille kaksoisrekisteröityneille lähihoitajille, jotka on rekisteröity Terhikkiin 1.3.2016 tai sitä ennen ja jotka ehtivät jo rekisteröityä myös Suosikkiin. Muiden lähihoitajien osalta rekisteröintimaksua ei palauteta. Valvira on yhteydessä lähihoitajiin, joille rekisteröintimaksu palautetaan – yhteydenottoa Valviraan ei siis tarvita.
  • 1.3.2016 jälkeen valmistuneet lähihoitajat rekisteröityvät edelleen erikseen molempiin rekistereihin (Terhikki ja Suosikki). Molemmista peritään maksuasetuksen mukainen maksu. Rekisteröityminen voi tapahtua myös oppilaitoksen kautta.

Kuntoutuksen ohjaajat rekisteriin

Kuntoutuksen ohjaajat ovat lakimuutoksen jälkeen laillistettavia sosiaalihuollon ammattihenkilöitä. Kuntoutuksen ohjaajat voivat jättää hakemuksensa heti lain tultua voimaan.

Lain siirtymäaika jatkuu kesäkuun 2018 loppuun saakka.

Valvira pyytää  välttämään yksittäistä hakemusta koskevia yhteydenottoja. Jos hakemuksessa on puutteita, Valvira ottaa yhteyttä hakijaan ennen asian ratkaisemista.

(Uutiseen lisätty 4.6.2018 asiasana ammattihenkilörekisteri)