Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL kiittää mahdollisuudesta osallistua ammatillisten perustutkintojen yhteisten tutkinnon osien kehittämiseen.
Opetushallituksen lausuntopyyntö koskee perusteluonnoksen työelämälähtöisyyttä sekä yksilön ja työelämän osaamistarpeita ja osaamisen arviointia.
Yhteenveto JHL:n lausunnosta:
- Viestintä- ja vuorovaikutusosaamista käsittelevään tutkinnon osaan JHL ehdottaa osaamiskriteereihin lähdekriittisyyttä sekä kykyä erottaa tieto ja mielipide toisistaan. Sisällöllisesti nämä sopisivat Viestintä- ja vuorovaikutus äidinkielellä -osa-alueen alle.
- Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen käsittelevän pakollisen osan tulee antaa myönteisiä oppimiskokemuksia matematiikassa sekä antaa riittävä pohja jatko-opinnoille.
- Fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt pakollisissa osaamistavoitteissa tulee tiedon hankkiminen kemikaalien käyttöturvallisuustiedotteista muuttaa muotoon perehtyy ohjatusti kemikaalien käyttöturvallisuustiedotteisiin.
- Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimimisen pakollisten osaamistavoitteiden laajuutta (2 osp) tulisi kasvattaa, jotta ero lukion ja ammatillisen koulutuksen suorittaneiden yhteiskuntaosaamisessa ei kasva vaan tasoittuu.
- Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimimisen pakollisten osaamistavoitteisiin olisi sisällytettävä erilaiset yhteiskunnallisen vallankäytön ja vaikuttamisen muodot sekä kansalaisten, puolueiden ja järjestöjen rooli demokraattisina toimijoina. Osa-alueen puitteissa olisi mielekästä käsitellä myös suomalaisen työmarkkinajärjestelmän ja työelämävaikuttamisen perusteita, mahdollisesti myös oman ammattialan näkökulmasta.
- Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimimisen pakollisten osaamistavoitteisiin olisi syytä lisätä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyvän tiedon hankinta- sekä keskustelutaidot.
- Työelämässä toimimisen pakollisen osa-alueen osaamistavoitteisiin sisällytetään työpaikan yhteistoiminta, työyhteisön kehittäminen ja ristiriitatilanteiden käsittely. Oman alan keskeisten työehtojen sekä työoikeuksien ja -velvollisuuksien tuntemisen lisäksi opinnoissa olisi perehdyttävä työpaikan yhteistoimintaan ja luottamushenkilöiden rooliin työyhteisöjen ristiriitatilanteiden selvittäjinä.
- Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämisen pakolliset ja valinnaiset osaamistavoitteet ovat JHL:n mielestä liian terveys- ja liikuntapainotteiset. JHL ehdottaa näiden osioiden läpikäyntiä ja muun muassa työyhteisötaitojen, työelämässä toimimisen, oman alan keskeisten sopimusten ja käytäntöjen tuntemuksen, työn ulkopuolisen hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen nostamista osaksi arviointikriteereitä.
JHL:n lausunto ammatillisten perustutkintojen yhteisten tutkinnon osien perusteluonnoksesta