JHL: Tuntipalkkaisten työntekijöiden vähentäminen kunta-alalla tulee lopettaa

JHL:n edustajat ja yhdistykset tuomitsevat jyrkästi työnantajien painostuksen työntekijöiden siirtämiseksi tuntipalkkaisten työehtosopimuksen tehtävistä teknisten työehtosopimuksen piiriin.

Tuntipalkkaisten työntekijöiden vähentäminen kunta-alalla tulee lopettaa. Tuntipalkkaisten työehtosopimus on tasa-arvoltaan paras sopimus.

Työnantajan räikeä ja tyrmistyttävä tahtotila on palkata uudet tuntipalkkaisten sopimuksessa olevat tehtävät teknisten työehtosopimukseen. Tämä on ristiriidassa tehtävien ja työehtosopimuksen kanssa.

Sopimusshoppailut, yhtiöittämiset ja ulkoistamiset ovat nykypäivää julkisille aloille. Kiky-sopimus ja julkisten lomapalkkojen leikkaus eivät ole tasa-arvoisia julkisen ja yksityisen sektorin välillä. Sopimus ei myöskään ole korjannut alijäämää lainkaan niin tehokkaasti kuin maan hallitus on antanut ymmärtää.

Teknisten alojen yksityistäminen johtaa kustannusten nousuun ja vääristymiin. Kunnan omaa kalustoa jopa luovutetaan urakoitsijoitten käyttöön säästöjen nimissä.

Kunnan omaa työtä ei osata tai haluta laskea kokonaistaloudellisesti. Teknisten alojen kustannusarvio verrattuna yksityiseen sektoriin ei ole läpinäkyvää.

JHL:n tuntipalkkaisten teknisten alojen neuvottelupäivät pidettiin Kotkassa 09.09–10.09.2017. Seitsemänkymmentä Kotkaan kokoontunutta JHL:n edunvalvojaa kantavat huolta tuntipalkkaisten työehtosopimuksen  piirissä olevien palvelussuhteen ehdoista. Tuntipalkkaisten työehtosopimusta pidetään parhaana tuottavuutta parantavana ja kannustavana sopimuksena.

Työnantajan on tunnustettava tuntipalkkasopimus omana sopimuksenaan. JHL:n edustajat ja yhdistykset tuomitsevat jyrkästi työnantajien painostuksen työntekijöiden siirtämiseksi tuntipalkkaisten työehtosopimuksen tehtävistä Teknisten työehtosopimuksen piiriin.

Lisätiedot:
Jouni Tiilikainen, puh. 040 775 0394 / jouni.tiilikainen@kotka.fi