Motiivilehti: Työntekijöiden perusoikeudet toteutumassa Filippiineillä

Filippiineillä tehtiin historiaa ja otettiin iso askel kohti yhtenäistä ay-liikettä ja sopimisen kulttuuria. Maan senaatti hyväksyi 14. päivänä elokuuta ensimmäisenä Aasian maana yksimielisesti ILOn julkisen alan järjestäytymisoikeutta koskevan sopimuksen.

Ratifiointi on pitkän kampanjoinnin tulos. Julkisen alan ammattiliittojen kansainvälisen kattojärjestö PSI (Public Services International–liitto) ja sen filippiiniläiset jäsenliitot ovat Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin tuella toteuttaneet julkisen alan järjestäytymisen ja sopimusoikeuksien ratifiointihanketta Filippiineillä jo vuodesta 2010 alkaen. Suomalaisina yhteistyökumppaneina ovat olleet Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL sekä Palkansaajajärjestö Pardia.

JHL:n kansainvälisten asioiden toimitsija Eveliina Petälä pitää sopimuksen ratifiointia isona kehitysaskeleena Aasiassa. Pilottia voidaan käyttää referenssinä muuallakin.

Lue Motiivilehden artikkeli Filippiineiltä