JHL ja AKT: Vastuu lipunmyyntiongelmista ei kuulu kuljettajille

Helsingin seudun liikenteen (HSL) lipunmyyntijärjestelmään liittyvät ongelmat eivät saa jäädä linja-autokuljettajien maksettavaksi vaan HSL:n on otettava pikaisesti vastuu tilanteesta. Näin vaativat Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n sekä Auto- ja kuljetusalan liitto AKT:n paikallisosastot.

Kuljettajien oikeusturva on rahastusepäselvyyksiä selvittäessä taattava. Paikallisosastot vaativat HSL:ää välittömästi ratkaisemaan tekniset ongelmat, joista aiheutuvat epäselvyydet pahimmillaan saattavat johtaa jopa työsuhteen irtisanomiseen.

”Lipunmyyntijärjestelmään on kirjautunut haamuostoja, jotka ovat näkyneet vajauksena kassassa. On syntynyt jopa tilanteita, joissa kuski on joutunut kassavajeen maksumieheksi. Tilanne on ratkaistava välittömästi, sillä kuskit eivät saa olla vastuussa HSL:lle kuuluvista teknisistä ongelmista!”, Helsingin Bussiliikenne Oy:n henkilökunta JHL ry:n asiamies Tommi Salovaara älähtää.

Linja-auton kuljettajat esittävät HSL:lle, että jatkossa kassantilitys hoidettaisiin uudella tavalla. Linja-auton käteismyynnistä poistettaisiin aluksi pohjakassa, jonka jälkeen loput rahat tilitettäisiin normaalisti – riippumatta siitä, mitä myyntilaitteen saldo väittää. Mahdollisissa epäselvyyksissä asioiden selvittämisvastuu kuuluisi HSL:lle sekä Tieto Oy:lle, joka vastaa teknisestä järjestelmästä.

Kuljettajat pidättäytyvät toistaiseksi aiemmin uhkaamistaan toimenpiteistä liittyen lipunmyynnin keskeyttämiseen. Samalla he kuitenkin vaativat, että HSL:n ylin johto, kuljettajien edustajat sekä liikennöitsijät kokoontuvat pikaisesti yhteiseen kokoukseen epäselvyyksien kartoittamiseksi ja ratkaisemiseksi. Takaraja tilanteen seurannalle on elokuun lopussa, viikolla 35.

Lisätietoja:

Helsingin Bussiliikenne Oy:n henkilökunta JHL ry:n asiamies Tommi Salovaara, puh. 0400 779 244
JHL:n aluepäällikkö Rune Takamaa, puh. 0400 162 176
AKT:n aluetoimitsija Jari Korhonen, puh. 0500 472 919