Katja Ahola valittiin JHL:n Vuoden hoitajaksi 2017

/files/images/ajankohtaista/jhl_vuoden_hoitaja2017_ahola_katja.jpg : 94Kb JHL:n vuoden 2017 hoitajaksi on valittu lähihoitaja Katja Ahola, 43, Janakkalan Tervakoskelta. Hän työskentelee Riihimäen kaupungin omaishoitotiimissä.
Ahola opiskeli lähihoitajaksi oppisopimuksella ja valmistui vuonna 2005. Siitä lähtien hän on työskennellyt Riihimäen kaupungin kotihoidossa, ensin kymmenkunta vuotta kenttätiimissä ja pari viime vuotta omaishoitotiimissä.

– Hoitotyö on ihmisläheisyytensä takia minulle luontainen valinta. Olin ennen opintoja hoitanut lapsia kotona, ja ensimmäisestä työssäoppimisjaksosta lähtien vanhustyö tuntui sopivalta vastapainolta sille. En ole katunut valintaa päivääkään, hän kertoo.

Moni kuntien kotihoidossa työskentelevä valittaa kiirettä. Kiire on tuttua myös Katja Aholalle.
– Aikaa vanhuksen kohtaamiseen ja tämän moninaisten tarpeiden huomioimiseen ei ole aina riittävästi, ja se aiheuttaa riittämättömyyden tunnetta. Olisi ihanteellista, jos voisi tehdä niin kuin sydän sanoo ja hoitaa jokaista kuten toivoisi itseään hoidettavan, hän sanoo.

Kahden hoitajan omaishoitotiimissä aikaa on pystytty Aholan mukaan varaamaan enemmän kuin kotihoidon kenttätiimissä.
– Ainakin toistaiseksi tilanne on hyvä. Tosin meidänkin kalenteri on ihan täynnä.

Omaishoitotiimi tarjoaa omaisistaan huolehtiville hoitajille mahdollisuuden lepohetkeen ja esimerkiksi asiointiin kodin ulkopuolella.
– Näemme, kuinka valtavan arvokasta työtä omaishoitajat tekevät ja kuinka kiitollisia he ovat saamastaan tuesta ja avusta. Se liikuttaa joka kerta. Silloin ei tarvitse kysyä, miksi teen tätä työtä, Ahola miettii.

Ehdotuksia vuoden hoitajaksi tuli JHL:n ammattialaverkostoilta ja työpaikoilta eri puolilta Suomea.
– Tänä vuonna vuoden hoitajaa etsittiin nimenomaan asiakkaan kotona tehtävän hoitotyön ammattilaisista, sillä liiton ammatillisen kärkihankeen ”Hyvissä käsissä kotona” mukaisesti haluamme tehdä näkyväksi tämän ammattiryhmän osaamista ja työpanosta, kertoo JHL:n ammattiasiain toimitsija Riitta Vehovaara.

Katja Aholan valintaa puoltaneet perustelut vakuuttivat niin JHL:n ammatillisen edunvalvonnan työryhmän kuin liiton johdon, joka viime kädessä valitsi vuoden hoitajan.
Näin Aholan työkaverit kuvailevat häntä: ”Katjan aito positiivinen energia antaa voimaa niin asiakkaille kuin työkavereille. Monet vanhusasiakkaat ovat todenneet, että hän on kuin pirteä punainen pippuri ja tarvittaessa oivallinen kuuntelija. Katja on äärimmäisen joustava ja tunnollinen, eikä hän ei jätä asioita puolitiehen. Ammattilainen isolla sykkivällä sydämellä.”

Vuoden hoitaja -valinta julkistettiin TerveSos 2017 -messujen yhteydessä Helsingissä torstaina 4.5.2017.