Yhdistykset, nyt on vaikuttamisen paikka laitoshuoltajan tutkinnossa

Opetus- ja kulttuuriministeriö on vahvistanut uusien puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan tutkintojen nimet. Laitoshuoltajan koulutuskokonaisuus näyttäisi olevan säilymässä uudessa ammattitutkinnossa. Lisäksi tutkinto sisältäisi henkilökohtaisille avustajille oman koulutuskokonaisuuden jollaista aiemmin ei ole ollut. JHL on koko ajan ollut vahvasti mukana näiden tutkintojen rakentamisessa.

– Nyt tarvitaan mielipiteitä, sanoo JHL:n koulutuksen toimialueen päällikkö Anne Karjalainen.

Opetushallitus pyytää nyt lausuntoja puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan tutkinnoista. Aikataulu on tiukka; lausuntojen pitäisi olla Opetushallituksella 24.3. mennessä.

– Olisi tärkeää, että mahdollisimman moni JHL:läinen yhdistys tutustuisi tutkintojen uusiin sisältöihin ja antaisi palautetta tutkintojen sisällön työelämälähtöisyydestä ja alan osaamisen tulevaisuuden tarpeista, Karjalainen sanoo.

Lausuntopyyntö ja tutkintojen perusteet löytyvät Opetushallituksen sivuilta

JHL on ajanut sitä, että laitoshuollon koulutus säilyy omana kokonaisuutenaan. Näin varmistetaan osaaminen korkean sairaalahygieniaosaamisen tuottamisessa Suomessa. Liitto on myös ajanut omaa koulutuskokonaisuutta henkilökohtaisille avustajille. Liiton mielestä oma tutkinto edesauttaa alan kehittymistä.

Lisätietoja: koulutuksen toimialueen päällikkö Anne Karjalainen, 050 3410 749 ja sopimustoimitsija Veikko Lehtonen (henkilökohtaiset avustajat -kokonaisuus), 050 3183 598

Uutisen asiasanoja päivitetty 13.11.2017