Ammattiliitot maksavat veronsa

Ministeri Iiro Viinasen väitteet ja vihjailut (HS 16.1.2016) ay-liikkeen taloudesta, lakoista ja yleishyödyllisyydestä vaativat selvennyksiä.

Viinanen on kirjoituksessaan kahdessa asiassa oikeassa. Ammattiliitot ovat yleishyödyllisiä yhdistyksiä ja kerryttävät lakkovarantoja sijoitustoiminnan tuotoista. Muissa asioissa joko Viinasen tiedot ovat puutteellisia tai olemme hänen näkemyksistään eri mieltä.

Ammattiyhdistysliike hoitaisi huonosti jäsentensä edunvalvontaa, jollei se kerryttäisi jäsenmaksuista ja sijoitustoiminnan tuotoista lakkovarantoja ja siten mahdollistaisi tarvittaessa työtaisteluja.

Kukaan ei lakkoile lakkoavustusten vaan lakkoon johtaneiden asioiden takia. Verovapaa lakkoavustus on 16 euroa ja lakkoavustus on aina pienempi kuin lakosta menetetty palkka. Lakkoavustuksen tarkoituksena onkin taata edes jonkinlainen toimeentulo lakon ajaksi. On myös hyvä muistaa, että lakko ei koskaan ole ammattijärjestöille tavoite, ja nytkin pyrimme kaikin keinoin sopimukseen.

Sijoitustoiminnassa ja taloudenhoidossa ay-liike on tarkka ja varovainen. Varojen sijoittaminen perustuu tarkkaan harkintaan, yleisesti hyväksyttyihin eettisiin periaatteisiin ja arvopohjaan. Tärkeintä sijoittamisessa kuten kaikessa muussakin ay-liikkeen toiminnassa on jäsenten etu.

Viinanen luulee, että toimittajat eivät leimaamisen vuoksi tekisi journalistista työtään ja selvittäisi ay-liikkeen toimintakertomuksia. Näin hän leimaa toimittajat väärin perustein. Erittäin monet toimittajat ovat käyneet läpi liittojen talouslukuja. Harvemmin niistä on kuitenkaan syntynyt uutisia.

Viinanen väittää, että veronmaksu on ay-liikkeelle vieras käsite. Toisin kuin yritykset, ay-liike maksaa muiden yleishyödyllisten yhdistysten tapaan arvonlisäveron kaikesta ostamastaan palvelusta, eikä voi vähentää sitä verotuksessa.

Kirjoituksessaan Viinanen unohtaa kuitenkin perimmäisen syyn sille, miksi ammattiliitot ovat yleishyödyllisiä, eli sen työn, jota liitot tekevät jäsentensä auttamiseksi ja heidän elinolojensa parantamiseksi, työpaikkojen työhyvinvoinnin lisäämiseksi sekä työelämän ja koko yhteiskunnan kehittämiseksi. Ammattijärjestöjä tarvitaan tasapainottamaan työnantajan ja työntekijän välejä yhteisen hyvän polun rakentamiseksi. Patruunahengen pitäisi olla jo historiaa.

Viinanen olisi voinut päivittää tietonsa vaikkapa katsomalla faktoja liittojen verkkosivuilta.

Jaana Aaltonen, viestintäjohtaja, Ammattiliitto Pro
Heikki Korhonen, tiedotuspäällikkö, Rakennusliitto