Hallinnon yhteiset, sähköisen asioinnin tukipalvelut

Lakiesityksessä ehdotetaan, että palvelutuotanto keskitettäisiin pääsääntöisesti väestörekisterikeskukseen, minkä johdosta sinne siirrettäisiin ja palkattaisiin henkilöstöä huolehtimaan palvelujen tuotannosta.

JHL:n mielestä muutostilanteiden onnistuneen läpiviennin varmistamiseksi kaikissa vaikutusten kohteena olevissa virastoissa (valtiokonttori, valtiovarainministeriö, verohallinto, valtori ja ELY:t ja KEHA-keskus) on käytävä asianmukaiset yhteistoimintaneuvottelut. Henkilöstön on voitava jatkaa työskentelyä nykyisellä sijaintipaikkakunnallaan.

Henkilöstön siirtoa koskeva pykälä on asianmukainen. Siirtyvän henkilöstön työ- ja virkasuhteen katsotaan jatkuvan valtiolla yhtäjaksoisena. Liitto korostaa, että jatkumon pitää tarkoittaa kaikkia työ- tai virkasuhteen ehtoja sekä mm. palkkaturvaa.

Väestörekisterikeskukseen pitäisi palkata uutta henkilöstöä ensisijaisesti valtion muista virastoista esimerkiksi sisäisellä haulla.

JHL:n lausunto sähköisen asioinnin tukipalveluista kokonaan (pdf)

Lakiluonnos (pdf) valtioneuvoston sivuilla