Sote-uudistuksen rahoitus epävarmalla pohjalla

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n toimialajohtaja Päivi Niemi-Laine on huolissaan siitä, kuinka epävarmalla pohjalla sote-uudistuksen rahoitus näyttää tällä hetkellä olevan.

Vaikka nykyinen monikanavainen rahoitusmalli ei ole hyvä, Niemi-Laine empii myös hallituksen mallin kohdalla. Hallitus pyrkii ratkaisemaan potilaan siirtämisestä koituvat kustannukset yksikanavaisella rahoituksella. Tämän uuden rahoitusmallin vaikutuksia ja menettelytapoja ei kuitenkaan ole mallinnettu, koska nykytilanteenkin tiedot ovat puutteellisia.

− Rahoitusratkaisuun sisältyy jälleen kerran iso ”toivotaan että onnistuu” – ajatusmalli, joka on aiemmissa päätöksissä osoittautunut erittäin huonoksi päätöksenteon pohjaksi, Niemi-Laine sanoo.

Niemi-Laineen mielestä kuntapäättäjien pitää olla hereillä, kun sotea rakennetaan.
− Tehtävien ja rahoituksen kokonaisuus onnistuu vain, jos hallitus ei sysää vastuuta itseltään eivätkä kunnat hankaloita kokonaisuuden hallintaa esimerkiksi pitkillä ulkoistuspäätöksillä. sanoi Niemi-Laine tänään Seinäjoella SAK:n työelämäseminaarissa.

− Leikkaamalla ennaltaehkäisevästä toiminnasta lyhytjänteisten säästöjen toivossa, maksetaan toisaalla palveluista enemmän. Sosiaali- ja terveyspalvelujen integroinnissa onkin tärkeää huomioida myös ne tehtävät, jotka jäävät kuntiin.

Sote-uudistuksen onnistuneen toimeenpanon tueksi on Niemi-Laineen mielestä asetettava myös henkilöstöä edustava työryhmä, jonka tehtävänä on valmistella ja seurata henkilöstön siirtymiseen liittyvien yksityiskohtien sujuvuus, palkkaharmonisoinnin toimeenpano ja tiedotus. Uudistuksen toimeenpano edellyttää myös henkilöstön tehtävärakenteiden kehittämistä sekä kattavaa täydennyskoulutusta.

JHL:n toimialajohtajan mukaan kestävän rahoituksen kannalta myös valtionosuudet, verotus ja valinnanvapauteen liittyvät kysymykset pitää ratkaista mahdollisimman hyvän valmistelun kautta.

− Kilpailuvirasto on varoittanut valinnanvapauteen liittyvien kustannusten kasvusta samalla, kun palvelujen tarjonta sekä keskittyy että kohdistuu hyvin pärjäävälle kansanosalle, hän muistutti.

Lisätietoja:
toimialajohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772