Maistraatit välttivät irtisanomiset

Maistraattien yt-neuvottelut päättyivät etuajassa keskiviikkona 11. helmikuuta. Neuvottelujen lopputuloksena todettiin, että maistraattien henkilöstön vähentämistarve pystytään kokonaisuudessaan toteuttamaan Patentti- ja rekisterihallitukseen siirtyvien henkilöiden, eläköitymisten, määräaikaisuuksien päättymisten ja muun poistuman avulla.

Olemme tietysti hyvin tyytyväisiä maistraattien yt-neuvottelujen lopputulokseen. Kaikilla osapuolilla oli aito tahtotila välttää irtisanomiset. Lopputuloksen kannalta tämä oli ratkaisevaa. Valitettavasti kaikissa valtiolla viime kuukausina käydyissä neuvotteluissa tätä tahtotilaa ei ole ollut, kommentoi Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch neuvottelujen lopputulosta.

Neuvotteluprosessi herättää kyllä kysymyksen siitä, miten perusteellinen selvitystyö olisi syytä tehdä jo ennen päätöstä yt-neuvottelujen käynnistämisestä. Neuvottelut ovat aina henkilöstölle raskas prosessi ja niillä on negatiivinen vaikutus ilmapiiriin työpaikoilla, jatkaa Karrasch.

Maistraatit aloittivat yhteistoimintaneuvottelut tammikuussa 2015. Neuvottelut koskivat koko henkilöstöä, ja vähentämistarve oli enimmillään 75 henkilötyövuotta. Vähennystarpeen taustalla oli muun muassa se, että kauppa- ja yhdistysrekisterin paikallisviranomaistehtävät siirretään Patentti- ja rekisterihallitukseen 1.9.2015. Lisäksi maistraattien määrärahat pienenevät 3,7 miljoonalla eurolla.

Lisätietoja:
neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch, 040 7289 046 Maistraattien varapääluottamusmies Kaarina Keskikuru, 029 553 9215