Väitteet halki, poikki, pinoon Motiivissa

”Kunnissa vain yksi tekee ja muut katsovat päältä.” ”Kuka vaan pääsee kunnalle töihin – jos ei muuten niin suhteilla sitten.” Kuntatyö on helppoa ja yksitoikkoista. Kuka vaan pystyy siihen.”

Anna-Maija Lehto Julkiseen sektoriin ja erityisesti kuntaan työpaikkana liittyy monia uskomuksia ja päähänpinttymiä. Motiivi tarttui härkää sarvista ja esitti joukon sitkeästi eläviä, kuntatyöhön liittyviä väittämiä Tilastokeskuksen tutkijalle, dosentti Anna-Maija Lehdolle.

– Kuntatyö ei ole ainakaan yksitoikkoista, vaan monesti rankkaa sekä henkisesti ja fyysisesti kuormittavaa. Myös väkivallan uhka on yleistynyt, mutta siitä huolimatta monet sosiaali-, terveys-, ihmissuhde- ja opetustyön ammattilaiset pitävät työtään merkityksellisenä ja arvostavat sitä, sanoo Lehto.

Entä mitä hän tuumaa siitä hokemasta, että elinikäiset työsuhteet ja ammatit ovat nykyään yhä harvinaisempia. Että yhä useampi hankkii työuransa aikana toisen, kolmannen ja jopa neljännen ammatin?

– Tilastot eivät tue tätä väitettä. Saman työnantajan palveluksessa oloaika on jopa hieman pidentynyt pätkätöiden lisääntymisestä ja muista päinvastaisista kehitystrendeistä huolimatta, Lehto oikaisee.

Lue kahdeksan väitettä kuntatyöstä ja työelämästä sekä asiantuntijan kommentit seuraavasta Motiivista (s/2015). Se ilmestyy 11. helmikuuta.

Sote-soppa sakenee

Jo parikymmentä kuntaa on ulkoistanut tai parhaillaan valmistelee sote-palveluidensa ulkoistamista. Kyse on yli kahden miljardin euron sopimuksista ja tuhansien kuntatyöntekijöiden työpaikoista.

Aina kilpailuttaminen ei ole sujunut ongelmitta. Esimerkiksi Mänttä-Vilppulassa markkinaoikeus on kumonnut kaupungin hankintapäätöksen ja kieltänyt sen toimeenpanon miljoonien uhkasakon uhalla. Kärsämäellä markkinaoikeus määräsi kilpailutuksen uusittavaksi, koska kunta oli antanut yhdelle palveluntuottajalle kilpailuetua.

JHL:n suunnittelija Leena Peltoniemi on koostanut tuhdin tietopaketin sote-sopan keittäjistä. Löydät sen helmikuun Motiivista.

Virtaa työkaverista

Anneli Ahl ja Esa Paakko Motiivin kansijutussa ”Esa ja Anneli ne yhteen soppii…” ovat äänessä Kouvolan kaupungintalon siivoojat, Anneli Ahl ja Esa Paakko. Kaksikon kemiat sopivat poikkeuksellisen hyvin yhteen.

– Hyvä työtoveruus perustuu luottamukseen ja siihen että uskaltaa olla oma itsensä, he sanovat.

Myös työkierto, työhyvinvointikinkerit ja siivoojien omat tule-ryhmät ovat tukeneet puhtauspalveluissa työskenteleviä jaksamista ja pidentäneet työuria. Esimerkiksi Anneli Ahl, 65, on jatkanut työssään yli eläkeiän.
Motiivi 2/2015 ilmestyy keskiviikkona 11. helmikuuta.