Talousviisaat ampuivat alas ”pyhiä lehmiä”

JHL:n taloudellisella tuella ja taloustutkijoiden asiantuntemuksella syntynyt artikkelikirja Hyvinvointivaltio 2010-luvulla – mitä kello on lyönyt? julkistettiin keskiviikkona Helsingissä.

Hyvinvointivaltio 2010-luvulla teoksen julkistaminen. Jarkko Eloranta (vas.), Heikki Taimio, Matti Tuomala – Työnjako oli selkeä. JHL kuittasi laskun, tutkijat kirjoittivat ja vastaavat omissa nimissään esittämistään mielipiteistä, selvensi JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta liiton roolia kirjan synnyssä.

Kirja sisältää 11 laajahkoa artikkelia, joiden aiheet vaihtelevat julkisen talouden koosta ja kestävyysvajeesta hyvinvointipalveluiden yksityistämiseen ja riittävään perusturvaan.

– Tervetullut keskustelunavaus talouspoliittiseen keskusteluun etenkin näin eduskuntavaalien edellä, totesi Jarkko Eloranta.

Teoksen kirjoittajat kritisoivat suomalaisen talouspolitiikan vaihtoehdottomuutta ja ampuvat alas joitain talousretoriikan ”pyhiä lehmiä”. Sellaisia kuin: ”Suomen julkisen sektorin koko suhteessa bruttokansantuotteeseen on hälyttävän suuri” tai ”talouden elpyminen edellyttää kovia leikkauksia”.

– Julkisyhteisöjen osuus arvonlisäyksestä on pysynyt yllättävänkin vakaana parikymmentä viime vuotta, todisteli kirjan esitellyt Heikki Taimio käyrien kera. Hän toimii Palkansaajien tutkimuslaitoksen erikoistutkijana.

Entä ne leikkauslistat, joita monissa puolueissa juuri nyt vaalien kynnyksellä valmistellaan, Tampereen yliopiston kansantaloustieteen professori Matti Tuomala?

– Leikkauslistojen laatiminen osoittaa, kuinka pihalla poliitikot ovat, sillä leikkaukset ne vasta ovatkin myrkkyä talouskasvulle. Juuri nyt Suomi ja koko Eurooppa tarvitsisivat todella tanakan elvytysruiskeen.

Lue myös  tiedote ja tutustu kirjaan sekä kirjan esittelykalvoihin.