JHL kampanjoi eduskuntavaalien aikana – pidetään hyvinvointi omissa käsissä!

Eduskuntavaalien alla JHL kampanjoi hyvinvointiyhteiskunnan ja julkisten palvelujen puolesta. ”Hyvinvointi omissa käsissä” -nimellä kulkevaan kampanjaan sisältyy neljä keskeistä teemaa, jotka ovat julkiset palvelut, verotus, työelämä ja turvallisuus.

Kampanja muistuttaa, että hyvät ja kattavat julkiset palvelut pitävät yhteiskunnan eheänä ja turvallisena. Ne ovat kilpailukykyisen Suomen selkäranka ja tukevat elinkeinoelämää ja työllisyyttä. Julkiset palvelut työllistävät noin puoli miljoonaa suomalaista. Ne tukevat kaikkien, etenkin naisten mahdollisuuksia osallistua työelämään.

”Verorahoilla kustannettavat julkiset palvelut ovat kansalaisia, eivät bisnestä varten. Jotta verorahat pysyisivät paremmin kotimaassa, julkiset palvelut on myös tuotettava julkisesti. Julkisten palvelujen alasajo ja markkinoille siirtäminen tulisi lopettaa. Palveluissa halpaa hintaa tärkeämpää on laatu ja vastuu”, JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta toteaa.

JHL:n vaaliteeseissä linjataan, että verotuksen päätehtävä on julkisten palvelujen rahoittaminen sekä tuloerojen tasaaminen. Verotus on säädettävä tasolle, jolla tämä tehtävä toteutuu. Verotuksen on kohdeltava kansalaisia ja yrityksiä yhdenvertaisesti. JHL pitää tärkeänä, että veronkierto saadaan loppuun ja veroparatiisien sijaan rahat voidaan käyttää kotimaassamme.

Eloranta muistuttaa, että Suomi elää työstä, joten kaikki työ on tarpeellista ja arvokasta. Työntekijät ansaitsevat hyvät työolot ja oikeudenmukaisen kohtelun – ammatista, sukupuolesta, iästä, taustasta ja työsuhteen muodosta riippumatta.

”Kaikesta työstä on myös saatava elämiseen riittävä toimeentulo niin töissä ollessa, työttömyysjaksolla kuin eläkkeelläkin. Erityisen tärkeää on myös parantaa pätkä-, vuokra- ja silpputyötä tekevien sekä itsensä työllistäjien asemaa. Nollasopimukset ja alipalkkaus saisivat siirtyä jo historiaan”, Eloranta sanoo.

Kansainvälisissä vertailuissa Suomi on maailman kilpailukykyisimpiä maita. Vertailussa on mitattu sosiaalista yhtenäisyyttä, turvallisuutta, suvaitsevaisuutta, korruption vähäisyyttä ja hallinnon tehokkuutta. Eloranta sanoo, että on tärkeää, että Suomi pysyy jatkossa yhtä vakaana ja turvallisena maana sekä ihmisille että yrityksille.

”Parasta turvallisuuspolitiikkaa on vaalia yhteiskunnan eheyttä. Sisäinen ja ulkoinen turvallisuus ei onnistu vapaaehtoisvoimin. On viisaampaa ehkäistä ongelmia ennalta kuin korjata vaurioita”, korostaa Eloranta.

JHL avasi eduskuntavaaliteemojensa tukemiseksi 2.2. kampanjasivuston www.omissakäsissä.fi. Sivustolle tullaan kokoamaan kevään 2015 eduskuntavaaleissa ehdolla olevien JHL:n jäsenten tiedot. Heitä on ehdolla yli 110 ja he edustavat laajasti koko Suomea – pääkaupunkiseudulta Lappiin saakka.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Jarkko Eloranta, 040 091 2399