Väkivaltakokemukset kouluissa ja päiväkodeissa kasvussa

Turvattomuus ja väkivalta ovat lisääntyneet opetus- ja kasvatusalalla. Päivittäisestä väkivallasta ja sen uhasta kärsivät eniten erityisopettajat, koulunkäynninohjaajat ja -avustajat sekä lastentarhanopettajat, ilmenee Työterveyslaitoksen ja Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n tuoreesta selvityksestä.

Koulunkäynninohjaajien ja -avustajien kohtaama työväkivalta on noussut esiin myös Kunta 10-tutkimuksessa. Sen mukaan 41,6 prosenttia ammatissa toimivista oli kohdannut väkivaltaa vuonna 2012, erityisopettajista 30,6 prosenttia ja lastentarhanopettajista 28,3. Opettajista väkivaltaa oli kokenut kymmenisen prosenttia.

Työterveyslaitoksen ja OAJ:n Stop väkivallalle kouluissa ja päiväkodeissa -kyselyyn osallistui yhdeksän työnantajaa ja 27 kasvatus- ja opetusalan työpaikkaa. Niissä työskentelee liki 800 opettajaa ja noin 600 lastentarhanopettajaa, koulunkäynninohjaajaa ja muuta kouluhenkilöstöön kuuluvaa.

Stop väkivallalle kouluissa ja päiväkodeissa -hankkeen ohjausryhmässä oli JHL:n edustajana neuvottelupäällikkö Anne Mironen. Hankkeeseen sisältyy TTL:n ja OAJ:n kehittämä väkivaltatilanteiden ilmoitus- ja käsittelymenettely, jolla voidaan parantaa koulu- ja päiväkotihenkilöstön turvallisuutta ja väkivaltatilanteisiin puuttumista.

Lisää hankkeesta

JHL:n oma kysely ohjaajille

JHL:n koulunkäynninohjauksen valtakunnallinen verkosto selvittää parhaillaan kyselyllä jäsentensä kokemuksia näiden työssä kohtaamasta väkivallasta. Webropol-kysely postitetaan runsaalle 6 600 koulunkäynninohjaajalle ja -avustajalle sekä aamu- ja iltapäivänohjaajalle tämän viikon aikana (viikko 5).

Kyselyssä kartoitetaan sekä henkisen että fyysisen väkivallan kokemuksia, väkivallan tekijää ja väkivaltatilanteiden jälkihoitoa.

– Vastausaikaa on 6. maaliskuuta asti. Vastaukset käydään läpi ja niistä pyritään tekemään kooste vielä tämän kevään aikana, sanoo verkoston puheenjohtaja Kirsi Formulahti.

Edellinen JHL:n toteuttama kouluväkivaltakysely toteutettiin syksyllä 2010. Sen mukaan joka kolmas koulunkäynninohjaaja ja -avustaja joutui vähintään kerran kuussa väkivallan kohteeksi. Päivittäin väkivaltaa ja sen uhkaa koki 3 prosenttia, viikoittain 15 ja kuukausittain 12, tätä harvemmin 40 prosenttia. Kyselyyn vastasi 624.

JHL:n neuvottelupäällikkö Anne Mironen p. 040 718 6421
JHL:n koulunkäynninohjauksen verkoston puheenjohtaja Kirsi Formulahti p. 040 7009 381