Kylmää kyytiä ELY-keskuksissa – potkut 220 työntekijälle

Työ- ja elinkeinoministeriö TEM kertoi tänään, että ELY-keskuksista sanotaan irti kaikkiaan 220 työntekijää. Potkujen syyksi ministeriö kertoo ELY-keskusten määrärahojen rajut leikkaukset ja tehtävien uudelleenjärjestelyt. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on pettynyt siihen, että ministeriö päätyi irtisanomisiin lomautusten sijasta.

– TEMin ja henkilöstöjärjestöjen koko syksyn kestäneet yt-neuvottelut olivat pitkät ja perusteelliset. Tänä aikana onnistuttiin löytämään erilaisia keinoja säästöjen saavuttamiseksi. Neuvottelujen alkaessa TEM ilmoitti vähennystarpeeksi jopa 700 henkilötyövuotta. Tässä suhteessa on työnantajapuolen neuvottelijoille annettava tunnustusta yrityksestä pienentää henkilöstövaikutuksia, sanoo JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch.

Lopulliselle ratkaisulle Karrasch ei anna korkeita tyylipisteitä.
– Se, että loput säästötavoitteista haettiin kokonaan potkujen kautta, ei ansaitse kehumisia. Olemme erittäin pettyneitä siihen, että henkilöstöjärjestöjen lomautuksiin perustunut säästömalli ei työnantajalle kelvannut, hän sanoo.

Karrasch kritisoi myös sitä, että nyt tehtiin kovia ratkaisuja, jotka ulottuvat hyvin epävarmalla pohjalla olevalle kehyspäätöskaudelle.
– Hallitus on vaihtumassa keväällä eikä sen määrärahalinjauksista voi olla vielä tosiasiallista tietoa. Myös aluehallinnon seuraavaa uudistusta pohditaan. Näiden epävarmuustekijöiden vallitessa olisi pitänyt pysyttäytyä vain vuoden 2015 tai korkeintaan vuoden 2016 toimien päättämisessä, hän sanoo.

JHL edellyttää nyt voimakasta panostusta ilman työtä jäävien uudelleensijoittumiseen valtiolla ja työllistymiseen muilla työmarkkinoilla.

Lisätietoja:
neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch, 040 7289 046