Nuoret jäsenet pääosassa Motiivissa

Nuorissa on tulevaisuus. Myös JHL:n tulevaisuus lepää alle kolmikymppisten jäsenten harteilla. Millaisia he ovat? Entä miten he suhtautuvat työhön, ammattiliittoon ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen?

Motiivi selvitti asiaa JHL:n jäsenille tekemässään kyselyssä, johon vastasi yli 2 500 vuoden 1983 jälkeen syntynyttä nuorta ja nuorta aikuista (alle 31-vuotiaat). Sähköpostikysely lähetettiin n. 20 000:lle, joten vastausprosentti oli 12,6. Laajan nuorisokyselyn antia puretaan vuoden 2015 ensimmäisessä Motiivissa, joka ilmestyy 21. tammikuuta.

Kyselyyn vastanneista 54 prosenttia on palkkatyössä, 27 prosenttia opiskelee, kymmenen prosenttia on työttömänä ja loput äitiys- tai vanhempainvapaalla, työharjoittelussa tai -kokeilussa tai muuten työelämän ulkopuolella.

JHL:n nuoret suhtautuvat liittonsa mutkattomasti ja käytännönläheisesti. Merkittävimmät syyt kuulua JHL:ään ovat ansiosidonnainen työttömyysturva ja oikeusapu.

Maria Kuusela. Kuva: Sami Perttilä Vapaa-ajan toiminta ja liiton tarjoama koulutus ovat vastaajien mielestä tehokkaimmat tavat saada nuoria mukaan ay-toimintaan. Myös työpaikan luottamustoimet kiinnostavat heitä, mutta yhdistysten hallituksiin nuoret jäsenet eivät tunne vetoa.

Omasta polustaan työpaikan ay-aktiiviksi kertoo Mikko Virtanen (28 v). Hän työskentelee vaihtotyönjohtajana VR:n Ilmalan varikolla ja toimii noin sadan raideammattilaisen luottamusmiehenä.

Motiivissa haastatellaan myös vantaalaista työpajanuorta Maria Kuuselaa (19 v) , jolle koko ammattiliitto on ”ihmejuttu”. Kuusela aloitti lähihoitajaopinnot Vantaan ammattiopistossa Variassa tämän vuoden alussa.

Ruoka ei ole vain ravintoa

Ruoka ei ole vain ruumiin ravintoa, vaan inspiraatiota, intohimoa ja jopa osa identiteettiä. Ruokaa tehtäessä on huomioitava ravitsemukselliset ja terveysnäkökohdat, mutta yhtä lailla siihen vaikuttavat perinteet, trendit ja kulttuuriset seikat. Ruokailu on myös keino kokea yhteisöllisyyttä – työpaikan lounas yhdistää ja lisää työyhteisön sosiaalista vuorovaikutusta.

Ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä Helsingin yliopistosta pohtii ruoan monia merkityksiä Motiivin haastattelussa. Kannattaa lukea, mitä ammattilainen ajattelee kouluruokailusta.

Annelie Nordström. Kuva Kari Kohvakka. Kommunalin puheenjohtaja äänessä

Skandaaleja vanhustenhoidossa, työehtojen polkemista päiväkodeissa. Nämä ovat seurausta hyvinvointipalvelujen laajamittaisesta ulkoistamisesta ja yksityistämisestä naapurimaassa Ruotsissa.

Kunta-alan työntekijäjärjestön Kommunalin puheenjohtaja Annelie Nordström varoittaa Suomea seuraamasta Ruotsin esimerkkiä. Myös häntä haastatellaan tammikuun Motiivissa.

Lehti ilmestyy keskiviikkona 21.1.2015.