Tervetuloa Osaavaan voimaan 2015!

osaavaavoimaa JHL:n ammatillinen kärkihanke 2015-2017 keskittyy sosiaali- ja terveydenhoidon osaajiin. Tänä vuonna Osaavaa voimaa -hankkeen valokeilassa ovat etenkin henkilökohtaiset avustajat, kehitysvamma-alan ammattilaiset ja hoiva-avustajat.

– Koko sosiaali- ja terveydenhoitosektori käy lähivuosina läpi valtavan muutoksen, ja JHL haluaa olla mukana vaikuttamassa muuttuviin palvelurakenteisiin ja henkilöstön tehtäväkuviin sekä valmentaa ja tukea jäseniä muutostilanteissa, perustelee ammattiasiain toimitsija Riitta Vehovaara kärkihanketta.

Osaavaa voimaa -kärkihanketta varten on perustettu omat verkkosivut , joilta löytyy tietoa liiton tarjonnasta. Muutamia poimintoja: jäsenkysely kehitysvamma-alalla työskenteleville heti alkuvuodesta ja henkilökohtaisten avustajien ammattialaverkoston perustaminen pääkaupunkiseudulle ja Itä-Suomeen. Henkilökohtaisista avustajista tehdään helmikuussa 2015 laajempi selvitys, joten sitä varten kannatta päivittää oma ammattinimike jäsenpalvelu 24h.ssa. Hoiva-avustajien ammattialaesite on jo valmiina.

Lisäksi liitto järjestää tänä vuonna runsain mitoin koulutusta ja ammatillisia opintopäiviä kohdennettuina juuri näille ammattiryhmille. Esimerkiksi henkilökohtaisille avustajille on tarjolla kolme kaksipäiväistä ammatillista tapahtumaa eri puolilla Suomea sekä alan neuvottelupäivät toukokuussa JHL-opistolla Helsingissä. Ei kannata unohtaa myöskään henkilökohtaisten avustajien verkkokurssia, joka käynnistyy 13. huhtikuuta. Muistatahan ilmoittautua viisi viikkoa aikaisemmin!

Myös jäsenlehti Motiivi huomioi kehitysvamma-alan osaajat sekä hoiva-avustajat ja henkilökohtaiset avustajat omilla palstoillaan.

Vahva vaikuttaja sote-alalla

JHL:n jäsenistöstä muutama tuhat työskentelee kehitysvamma-alalla, useimmiten joko ohjaajina tai hoitajina. Henkilökohtaisina avustajina toimii noin 1 500 JHL:n jäsentä ja uudessa hoiva-avustajan ammatissa pari sataa.

– JHL on mukana vaikuttamassa sote-alan lainsäädäntöön ja järjestämissopimuksiin ja tekee koulutuspoliittista yhteistyötä Opetushallituksen, ammatillisten oppilaitosten ja työnantajien kanssa, sanoo Vehovaara.

JHL on neuvottelu- ja sopimusosapuoli niin kunta-alan työehtoneuvotteluissa kuin yksityisen sosiaali- ja terveysalan sopimuksissa. Lisäksi JHL on ainoana työntekijäjärjestönä neuvotellut henkilökohtaisia avustajia koskevan työehtosopimuksen yhdessä työnantajia edustavan Heta-liiton kanssa.