SAK:n julkisella sektorilla on jo toimialakohtainen työttömyyskassa

SAK:n julkisella sektorilla on jo oma toimialakohtainen työttömyyskassa, JHL:n työttömyyskassa. Näin vastaa JHL:n toimialajohtaja Teija Asara-Laaksonen toimialakohtaisista työttömyyskassoista käytävään julkiseen keskusteluun.

Julkisen sektorin SAK:laiset liitot fuusioituivat vuonna 2006 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:ksi, minkä seurauksena syntyi myös JHL:n työttömyyskassa.  JHL:n työttömyyskassa maksaa JHL:n jäsenille ansioperusteisen työttömyysturvan ja vuorottelukorvaukset.

Ammattiliitoissa kyse on työntekijöiden järjestäytymisestä yhteen, jotta he voivat paremmin valvoa etujaan.
– Liittofuusioiden taustalla on tavoite parantaa tätä edunvalvontaa, Asara-Laaksonen kiteyttää.

Fuusion synnyttämä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on 230 000 jäsenen, 2500 ammattinimikkeen ja yli sadan oman työehtosopimuksen vaikuttaja. JHL neuvottelee ja sopii – uusia työehtosopimuksia solmitaan ja vanhojen noudattamista valvotaan. Erilaisissa työelämän ristiriitatilanteissa on käytössä luottamusmiesten, pääluottamusmiesten, aluetoimistojen ja liiton edunvalvonnan neuvontapalvelut. Tilanteen niin vaatiessa myös oikeuspalvelut ovat jäsenen turvana.

Tätä täydentää vielä työttömyyskassasta saatava turva.
– Liittofuusioiden yhteydessä on syntynyt vahvoja työttömyyskassoja, jotka kestävät paremmin työttömyyden maksutaakan. Näin tapahtui myös synnytettäessä Julkisten ja hyvinvointialojen liittoa JHL:ää,  Asara-Laaksonen toteaa.

Vahva ammattiliitto on samalla vahva yhteiskunnallinen vaikuttaja, Asara-Laaksonen muistuttaa.

Lisätietoja: Teija Asara-Laaksonen 040 7706 577