Taloutta, työmarkkinoita, vaalit ja JHL blogi

Tästä vuodesta on tulossa vauhdikas niin politiikassa, taloudessa, työmarkkinoilla kuin ay-liikkeessäkin. Taitaa edessä olla muutama vaarallinenkin tilanne. Edessä ovat eduskuntavaalit, hallitusneuvottelut, julkisen sektorin uudistukset ja työmarkkinaratkaisu. Ay-liike polkaisee käyntiin myös oman uudistumisensa pohtimalla uuden keskusjärjestön aikaan saamista.

Ammattiyhdistysliike tarvitsee leveämpiä hartioita ja yhtenäisempää otetta edunvalvonnassa ja yhteiskuntavaikuttamisessa. Siksi on kehitettävä rakenteita ja toimintatapoja. Silloin voimme tehdä jotain sellaista, mitä emme nyt tee lainkaan, ja parantaa nykyisten tekemisiemme vaikuttavuutta.

Tämän vuoden tärkein asia on kuitenkin eduskuntavaalit ja niitä seuraavat hallitusneuvottelut. Niissä linjataan Suomen tulevaisuutta ja palkansaajien roolia siinä neljäksi vuodeksi eteenpäin.

Yksi ay-liikkeen keinoista varmistaa palkansaajien äänen kuuluminen hallitusohjelmassa on jatkaa työllisyys- ja kasvusopimusta ja saada samalla takeet tiettyjen keskeisten asioiden turvaamisesta ja etenemisestä hallitusohjelmassa. Tämä antaisi maan hallitukselle ja elinkeinoelämälle talous- työmarkkinapoliittista näkymää aina vuoden 2017 alkuun saakka ja toisi vakautta työmarkkinoille.

JHL blogi starttaa pian

Kiinnostavaa seurattavaa ja kommentoitavaa siis riittää koko vuodeksi. Me täällä JHL:ssä koetamme tuoda asioita esille jäsentemme – sinun – ja julkisten palvelujen näkökulmasta. Tulkita asioita ehkä vähän toisin kuin muissa medioissa.

Toivottavasti työn alla oleva uusi JHL blogimme toimii jatkossa hyvänä, vuorovaikutteisena kanavana tässä asiassa. JHL blogi julkaistaan tammi-helmikuun vaihteessa, tervetuloa lukijaksi!

JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta