Terveyspalvelualan neuvottelut etenevät hitaasti

Terveyspalvelualan työnantajaliitto ja Yksityisen Terveyspalvelualan Unioni jatkoivat neuvotteluja keskiviikkona 16.10. Käsittelyssä olivat sekä keskitetyn työmarkkinaratkaisun mukaiset asiat että vuosilomalain muutoksesta aiheutuvat tes-vaikutukset ja Unionin muut työehtosopimustavoitteet.

Neuvottelupöydässä haetaan edelleen ratkaisua sekä yleiskorotuksen kohdentamiseen palkkarakenteessa että siihen, miten vuosilomalain muutokset vaikuttavat työehtosopimusmääräyksiin.

Unionin tavoitteena on, että yleiskorotus kohdennetaan tehtäväkohtaisiin ja taulukkopalkkoihin, jolloin myös prosenttiperusteiset palkanosat ja lisät korottuisivat.

Vuosilomien osalta näkemykset poikkeavat erityisesti sairastumisesta johtuvasta vuosiloman siirto-oikeudesta. Lain perusteella siirto-oikeus koskee lakimääräistä vuosilomaa, ja työehtosopimuksen perusteella määräytyvien lisäpäivien siirtymisestä neuvotellaan edelleen.

Unioni jätti omat tes-esityksensä työnantajaliitolle 9.10. Tavoitteena on työehtosopimuksen soveltamisalarajauksen poistaminen ja sopimuksen ulottaminen kaikkiin Unionin jäsenliittojen jäseniin Terveyspalvelualan liiton jäsenyrityksissä. Muut esitykset koskevat mm. työehtosopimuksen palkkausmääräyksiä, matkustussääntöä sekä koulutus- ja luottamusmiessopimusta.

Unioni jätti myös esityksensä työhyvinvoinnin ja tuloksellisuuden edistämiseksi työmarkkinakeskusjärjestöjen työkaarimallin (ikäohjelmat – työurien pidentäminen) pohjalta. Asiaan palataan.

Terveyspalvelualan neuvottelut jatkunevat aivan kalkkiviivoille. Seuraavan kerran tavataan 23.10. ja 24.10.

Lisätietoja: sopimustoimitsija Raija Pääkkönen, 040 5954 090